ENJIN CARIAN BAHAN

Ahad, 24 Ogos 2008

MU'AWIYAH BIN ABU SUFYAN

Mu'awiyah bin Abu Sufyan (602-680) ialah pengasas Kerajaan Bani Ummaiyyah. Dia menentang pemerintahan khalifah terakhir Khulafa al-Rasyidin iaitu Saidina Ali Abi Talib (menantu dan sepupu Nabi Muhammad s.a.w.).

Beliau menawan Mesir dan menjadi Gabenor Syria dan Mesir sehinggalah peristiwa pembunuhan Saidina Ali pada tahun 661. Beliau memerintah dari tahun 661 masihi sehingga tahun 680 masihi. Beliau juga dikenali sebagai Mu'awiyah I.

BACA SELANJUTNYA : KLIK LINK

___________________________________________________________________________

PEMURNIAN SEJARAH AWAL ISLAM :

SAYYIDINA MU’AWIYAH: KHALIFAH RASHID YANG TERANIAYA

Mu’awaiyah digambarkan sebagai seorang pemutar belit, ahli politik yang licik, pemberontak dan pengasas sistem beraja dalam Islam. Suatu gambaran buruk yang jarang dilabelkan kepada seorang Islam biasa apatah lagi kepada seorang sahabat r.a.

Sumbangan beliau dalam menyatupadukan ummah, meluaskan syiar Islam merentasi lautan, dan tugasnya sebagai jurutulis wahyu tidak pernah diingati.


BACA SELANJUTNYA : KLIK LINK

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.