ENJIN CARIAN BAHAN

Isnin, 28 Julai 2008

FOKUS STPM 2008 - TEMA 2- SISTEM PEMERINTAHAN YUNANI/ROM (TAMADUN DUNIA)



Bandingkan sistem pemerintahan Yunani dengan sistem pemerintahan Rom.

Pendahuluan:

Sistem pemerintahan ialah struktur politik sesebuah kerajaan.
Tamadun Yunani berkembang di Semenanjung Greece dan pulau – pulau dan sekitarnya yang dikelilingi oleh Laut Aegean dan Laut Mediterrenean dan pemerintahan bermula sejak zaman pemerintahan Iskandar Zulkarnain.
Tamadun Rom lahir di kawasan Bukit Palatine terletak berhampiran dengan Sungai Tiber di Lembah Latium dan diasaskan oleh Maharaja Augustus
Tamadun Rom bermula dari tahun 753 SM- 476 M dan tamadun Yunani bermula dari tahun 800 SM.

Isi:

a. Persamaan

1. Hanya warganegara lelaki dewasa yang boleh terlibat dalam pentadbiran dan politik.
2. Pernah mengamalkan sistem pemerintahan bercorak monarki
3. Kedua – duanya mengamalkan sistem pentadbiran pusat
4. Dewan perhimpunan diwujudkan bagi meluluskan undang – undang

b. Perbezaan

1. Bentuk pemerintahan

Yunani mengamalkan lima bentuk pemerintahan serentak iaitu monarki, oligarki, aristokrasi, tirani dan demokrasi kerana Yunani mempunyai banyak Negara kota manakala tamadun Rom pula hanya pernah mengamalkan bentuk pemerintahan monarki dan republic (ketua Negara bukan raja)sahaja.

2. Penggubalan undang – undang

Dewan perhimpunan dalam sistem demokrasi di Yunani berkuasa penuh manakala dewan perhimpunan dalam republik Rom mempunyai kuasa yang terhad dalam membentuk polisi Negara. Di Rom , Dewan Senat mempunyai kuasa yang penuh. Undang – undang di Rom dikenali sebagai papan 12 dan bertujuan untuk memulihkan.

3. Ketua pentadbir

Yunani hanya mempunyai seorang ketua Negara pada satu – satu masa manakala Republik Rom mempunyai dua orang ketua Negara pada masa yang sama atau serentak.

4. Sistem pentadbiran

Athens di Yunani merupakan pengasas sistem pemerintahan berbentuk demokrasi manakala Rom merupakan pelopor sistem pemerintahan berbentuk Republik di dunia.

5. Badan kehakiman

Majistret dan Juri memainkan peranan penting dalam perlaksanaan undang – undang di Yunani manakala di Rom , raja memainkan peranan penting dalam proses penguatkuasaan undang – undang.

Kesimpulan :

Zaman pemerintahan Yunani dan Rom banyak mempengaruhi sistem pemerintahan dalam kerajaan di dunia pada masa sekarang.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.