ENJIN CARIAN BAHAN

Ahad, 6 Julai 2008

"Seminar Bina Negara"

Memori semasa Seminar .......................


Wajah ceria sebelum seminar.....................



Wajah lesu selepas seminar................







Peserta seminar sedang mengikuti seminar.......................





Macam-macam gaya.........................


Lama juga tak menulis di sini. Hari Sabtu, Cikgu Saipuddin telefon minta tolong bawa pelajar ke "seminar" tersebut pada hari Ahad ( 6 Julai ) di SM Teknik KK . Saya setuju sebab nak tolong kawan.

Dua bas disediakan. Saya tak perlu bawa kereta sebab bas cukup tempat. Setiap pelajar yang pergi diberi wang saku RM 15 seorang. Masa agihan dibuat saya terkejut juga. Saya pun dapat. Ini macam kebiasaan dalam amalan sebuah parti politik.

Perjalanan lancar walaupun agak lewat. Tapi ramai lagi lewat. Bila sampai saya terkejut lagi. Bukan budak sekolah je rupanya. Mak, bapak, mak cik, pak cik, datuk, opah semua ada. Alamak, ni program apa pulak, "seminar" bina negara apa ke benda ni. Pas tu nampak sebuah bas bawa kumpulan orang asli dan siap pakai hiasan daun kelapa lagi pada kepalanya. Polis trafik dan rela pun ramai. Saya dah dapat buat telahan, sah ini program politik.

Budak-budak tingkatan 6 yang pergi ni juga nampak kurang selesa. Lepas budak-budak masuk saya dengan cikgu Saipuddin gi minum dulu. Saya tak makan apa-apa lagi . Lapar.

Masa saya masuk ke kawasan SM Teknik,KK program dah jalan. Alamak, seminar kat kawasan padang. Seminar apa ni ?? Saya tengok dari jauh seorang penceramah sedang berapi-api memberi ceramah tentang ketuanan Melayu. Naik serak dah suaranya. Orang memang ramai sebab deme diangkut dengan bas termasuklah budak-budak sekolah tu. Saya tanya beberapa budak form six, faham ke ?? Deme kata tak faham langsung apa yang diperkatakan.

Nampaknya gambaran dalam surat jemputan tidak seperti perlaksanaan program. Surat jemputan mengatakan seminar jati diri bina negara. Tapi audien yang hadir menggambarkan ini suatu ceramah politik UMNO dan berdasarkan kain rentang yang berlogo UMNO.

Secara peribadi, saya kurang setuju cara begini. Ini kerana budak sekolah dipergunakan dan saya sendiri macam terkena juga. Buatlah kursus bina negara banyak-banyak. Tak mengapa. Saya pun boleh ikuti. Tapi stail begini tak patut diteruskan. Jangan politikkan budak sekolah.
Saya bercakap atas kapasiti saya sebagai seorang guru dan kaki tangan kerajaan. Saya setuju kita perlu didik anak bangsa mencintai negaranya, sayangi bangsanya dan agamanya. Sebab saya guru sejarah lulusan Sejarah dan Sains Politik. Saya faham semua itu.

Saya menyeru kamu semua, cintailah negara kita demi agama. Jika agama kita jaga, semua akan selamat. InsyaAllah.

1 ulasan:

Mohd Ariff berkata...

cantik ye anak murid cikgu..
tak nak knalkn sorang ke kt sy?hehe

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.