ENJIN CARIAN BAHAN

Selasa, 8 April 2008

TEMA 2 : PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN ( STPM 2002 )

1. Sahifah Madinah Dianggap Sebagai Perlembagaan Bertulis Yang Pertama Di Zaman Islam. Huraikan Perkara – Perkara Yang Terdapat Dalam Sahifah Madinah.


A. PENGENALAN. ( Nyatakan hal yang berkaitan )

1. Hijrah Nabi Muhammad ke Madinah dan kesannya.

2. Sebelum perlembagaan Madinah diperkenalkan Nabi Muhammad s.a.w telah mengambil beberapa langkah seperti mempersaudarakan kaum Muhajirin dan Ansar, membina masjid dan mengawal aktiviti penduduk bukan Islam di Madinah.

3. Perlembagaan Madinah mempunyai 47 fasal.

4. Komposisi penduduk Madinah.


B. ISI – ISI PENTING. ( Hurai dengan baik setiap isi dan beri contoh yang sesuai ) - Sila Rujuk buku dan tambah huraian isi sendiri.

1. Nabi Muhammad s.a.w sebagai pemimpin. Dalam perkara pertama Piagam Madinah, semua rakyat Madinah hendaklah menerima kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w Penduduk Islam menerima Nabi Muhammad s.a.w sebagai pemimpin agama dan ketua negara. Nabi juga menjadi tempat rujukan sekiranya terdapat sebarang masalah.

2. Konsep ummah. Seluruh penduduk di Madinah sama ada Muslim atau non – muslim disatukan di bawah konsep ummah. Hal ini disebutkan dalam perkara kedua perlembagaan itu.

3. Kebebasan beragama. Sebagai sebuah negara yang bebas, rakyat juga diberikan kebebasan menganut agama masing – masing. Kebebasan ini telah dijamin oleh Al – Quran yang bermaksud “Tiada paksaan dalam agama”

Melalui ayat ini orang – orang Islam tidak boleh memaksa orang bukan Islam memeluk Islam. Sungguhpun demikian Nabi sentiasa menggalakkan umat Islam memberikan contoh yang terbaik sehingga mereka tertarik dengan orang Islam dan menganuti Islam.

4. Kewajipan mempertahankan negara. Oleh kerana penduduk Madinah terdiri daripada Islam dan bukan Islam, Nabi Muhammad telah mengikat mereka dengan perjanjian ini bahawa semua hendaklah mempertahankan kota Madinah jika diserang oleh pihak musuh. Dengan kenyataan ini membuktikan bahawa orang bukan Islam hendaklah bersama dengan negara untuk mempertahankan keselamatan negara dari dicerobohi oleh musuh Islam dan negara.

5. Keselamatan penduduk Madinah dipelihara selagi mereka taat kepada perundangan negara.

6. Kerjasama dan sikap tolong menolong sesama warga Madinah diwajibkan.

7. Al – Quran dan hadis sebagai sumber perundangan dan rujukan utama.

C. KESIMPULAN:

Apa – apa sahaja yang berkaitan.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.