ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Isnin, 6 April 2009

'Power' Fikiran Positif .....

1. Fikiran positif akan lebih power bila Anda ada matlamat. Tahu tak apa dia matlamat? Matlamat tu samalah dengan target, sasaran, cita-cita, azam atau kemahuan. Semua perkataan berlainan, tapi maknanya sama.

2. Matlamat adalah sesuatu yang kita mahu capai. Target tu sama jugak 'meaning' dia, sesuatu yang kita mahu capai. Bila fikiran kita negatif, ia akan membuat kita jauh dari apa yang menjadi target kita. Mengapa? Fikiran negatif kerja dia memusnahkan apa yang nak kita bina. Kita nak bina kecemerlangan, kehebatan, kejayaan. Nak bina 5P 5A.....

3. Ada tak orang yang berfikiran negatif berjaya dalam hidup? Tak ada! Dalam sejarah, tak pernah ada.

4. Bila fikiran kita positif, ia akan membuat kita dekat dengan apa yang menjadi target kita. Fikiran ada kuasa tarikan.

5. Bila kita berfikir tentang sesuatu, ibarat kita berdoa pada Allah supaya ia dimunculkan dalam hidup kita.

6. Doa bukan setakat melalui perkataan sambil menadah tangan. Apa yang kita fikir selalu itu pun boleh dikira sebagai satu doa. Apa yang kita cakap selalu dalam hati, itu juga dah jadi macam satu doa. Bila kita fikir yang positif, macam kita minta pada Allah supaya apa yang positif tu datang pada kita, maka akan bertambah cemerlanglah kita.

7. Sebab itulah saya kata fikiran positif kerja dia membina. Bila kita berfikiran positif, susah macam manapun matlamat kita tu nak dicapai, kita akan terdorong untuk jadi rajin berusaha. Makin kita ransang diri kita dengan kata-kata positif, makin naik semangat kita dibuatnya. Itulah power fikiran positif !

8. Fikiran negatif membuat kita jadi malas berusaha. Kekadang rasa macam usaha kita tak berhasil, sebab dalam fikiran kita anggap yang negatif. Makin kita ransang diri kita dengan kata-kata positif, makin turun semangat dibuatnya. Kesan dari itu, matlamat kita hanya sekadar matlamat tanpa ada usaha nak merealisasikannya di alam sebenar.

9. Contoh paling baik, tengok cara belajar seseorang pelajar. Orang berfikiran positif, cara pembelajarannya hebat, interesting. Kata-katanya berguna, ideanya bagus . Kesannya, pencapaian pelajaran dia makin naik. Markah ujian naik, performance pun naik .

10. Tapi sebaliknya orang yang negatif, pembelajaran dan kerjanya juga kurang hebat atau tak hebat. Asyik memonteng, curi tulang, datang lambat pastu suka cari alasan macam-macam hingga naik berbuih mulut guru mengkhutbahkan dia. Ada tak pelajar SMKDARY camni? ADA !!

11. Jadi, mana satu yang cemerlang? Tentulah orang yang berfikiran positif. Nak jadi pelajar cemerlang di sekolah atau di dalam organisasi, fikiran kita mesti dibentuk jadi positif ++++++. Anda boleh melatih fikiran supaya menjadi positif dengan melatih diri sentiasa bersangka baik....think positive ++++++

12. Bersangka baiklah pada sesiapa saja, pada apa jua situasi, apa jua perkara dan apa jua benda. Ubah diri, bina peribadi. Siapa tahu, mungkin kejayaan berpotensi besar untuk menjadi hak milik anda.

Sumber asal : i iMotivasi ( Dengan ubahsuai )

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

1 ulasan:

Malaysian Education Blog berkata...

Satu blog yang begitu bagus untuk pelajar SPM dan SPTM. Teruskan usaha yang murni ini demi kebaikan dunia dan akhirat. Lawati blog saya:
Malaysian History Blog

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.