ENJIN CARIAN BAHAN

Selasa, 7 Julai 2009

TAMADUN ISLAM:TEMA 4 – AKTIVITI EKONOMI MELAKA

hutang PELAJAR PRA-U (ATAS) SMKDARY - BACA DAN FAHAMKAN NOTA INI………….

Huraikan aktiviti ekonomi penduduk Melaka pada zaman pemerintahan kerajaan Islam di Melaka.

Pendahuluan : (3 markah)

1. Masyarakat Melayu tradisional di Melaka melakukan pelbagai aktiviti ekonomi seperti bercucuk tanam, menangkap ikan, menternak dan memburu. Pada peringkat awal aktiviti ini dijalankan bagi keperluan sendiri atau ekonomi sara diri sahaja. Keadaan ini mengalami perubahan apabila aktiviti ekonomi perdagangan mula bertapak di Melaka maka bermula satu perubahan dalam aktiviti ekonomi penduduk di Melaka.

2. Latar belakang pemerintahan Melaka

3. Melaka mempunyai pelabuhan yang strategik serta mempunyai keistimewaan dan pelbagai kemudahan untuk menarik pedagang – pedagang dari luar khususnya dari China, Arab dan India.

Isi – Isi Penting : ( 7 isi x 3 markah = 21 markah )

1. Pertanian.

Kegiatan pertanian di Melaka dilihat menerusi aktiviti penanaman padi, Fasal 20 dalam Undang-undang Melaka yang menyatakan wujudnya tanah perhumaan, bendang, sawah dan ladang.

Kegiatan penanaman padi dikatakan mula wujud di Melaka dan Semenanjung Tanah bermula dengan kemunculan kerajaan Melaka dan kemasukan orang Minang kabau. Orang Melaka hanya mengeluarkan sedikit sahaja beras, bagi menampung keperluan penduduknya, Melaka telah mengimport dari Siam ,Palembang dan Jawa.

Di samping menjalankan aktiviti bersawah orang Melaka juga menjalankan aktiviti berdusun. Ini diperjelaskan lagi oleh Tom Pires, beliau mengatakan Sultan Iskandar serta seribu pengikutnya telah menebas hutan untuk menanam pokok dan membuat dusun, antara tanaman yang ditanam ialah tebu, pisang, nanas dan lain – lain.

2. Menangkap ikan dan hasil laut

Selain menjalankan aktiviti pertanian dan menjalankan aktiviti berdusun, orang – orang Melaka juga menjalankan aktiviti menangkap ikan. Ikan merupakan sumber protein yang khusus bagi orang Melayu. Raja Iskandar Syah serta pengikutnya pernah dikatakan menjadi nelayan semasa berada di Muar bagi menampung keperluan seharian.

Kegiatan menangkap ikan ini dan memungut hasil laut juga dilakukan oleh orang Laut sebelum pemerintahan Parameswara lagi. Kebanyakan orang Melaka bergantung hidup dengan aktiviti penangkapan ikan. Mereka ke laut untuk menangkap ikan dengan menggunakan perahu yang diperbuat daripada kayu bulat yang ditebuk menjadi perahu.

3. Memburu.

Penduduk Melaka juga menjalankan kegiatan berburu untuk menampung kehidupan seharian. Kegiatan berburu merupakan aktiviti yang diwarisi malahan ianya merupakan aktiviti Raja – raja Melayu Melaka.

Kegiatan berburu juga dijalankan oleh rakyat biasa kerana mereka yang tidak terlibat dengan aktiviti perdagangan mereka menumpukan perhatian terhadap aktiviti sara diri termasuklah aktiviti berburu. Selain itu ia juga dijalankan sebagai aktiviti sampingan untuk menambah pendapatan.

4. Menternak binatang.

Kegiatan ekonomi sara diri yang dijalankan oleh penduduk di Melaka termasuklah aktiviti penternakan binatang secara kecil – kecilan. Antara binatang ternakan yang diternak ketika itu ialah kambing, kerbau, lembu, ayam, itik dan sebagainya. Di Melaka, dikatakan Bendahara Seri Maharaja membela kerbau dan ada kemungkinan beliau juga membela binatang – binatang lain.

5. Memungut hasil hutan.

Aktiviti memungut hasil hutan juga merupakan salah satu aktiviti ekonomi sara diri yang dilakukan oleh penduduk di Melaka. Antara hasil hutan yang dikutip ialah rotan, damar dan getah jelutung. Kegiatan memungut hasil hutan memainkan peranan yang penting dalam kehidupan masyarakat di Melaka ketika itu ini kerana mereka banyak bergantung hidup dengan persekitaran seperti Sungai, hutan dan tanah pertanian. Hasil pertanian ini mendapat permintaan yang baik dari pedagang luar.

6. Kegiatan perdagangan.

Kegiatan perdagangan di Melaka merupakan warisan dan penerusan aktiviti ekonomi masyarakat peribumi yang dijalankan semasa zaman awal kerajaan Melayu Langkasuka dan Sri Vijaya.

Kegiatan perdagangan masyarakat Melaka dijalankan secara kecil-kecilan dan besar-besaran.Secara kecil-kecilan melibatkan rakyat biasa yang berjaja di pasar-pasar dan ada yang guna perahu kecil. Bagi golongan pembesar kegiatan perdagangan diwakilkan kepada kiwi untuk berurus niaga bagi pihaknya. Aktiviti perdagangan besar-besaran melibatkan urus niaga dengan perdagangan luar.

7. Pertukangan kayu dihasilkan seperti pembinaan perahu, rumah. dan istana. Ketukangan besi melibatkan penciptaan senjata.

8. Kraf tangan seperti bubu dan tikar mengkuang yang berasaskan rotan, buluh dan kayu.

Kesimpulan : (1 markah )

Apa – apa sahaja yang berkaitan dengan soalan.

Nota : Faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti perdagangan tidak diterima.


[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

1 ulasan:

CguMawie berkata...

mohon guna nota cgu utk video slait sya.Tq

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.