ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Selasa, 1 November 2011

PECUT !!!!!!!

image Dari Meja Cikgu Sejarah ,

Kepada ……………………………………………… ,

Pelajar PraU (Atas) 2011 SMK DARY,

Harapan Tinggi Menggunung Untuk Melihat Subjek Sejarah Anda A !

No Facebook, No SMS, No You Tube, No Couple, No TV, No Game, No Chatting...TETAPI PECUT ... Exam Terlalu Dekat !

Bruce Jenner adalah juara Olimpik 1976 di Montreal, Kanada. Setelah mencuba kali kedua beliau memecahkan rekod dunia dan menggemparkan seluruh Amerika selepas memenangi Pingat Emas dalam acara dekatlon di Olimpik berkenaan. Apabila ditanya apakah rahsia kejayaannya, Jenner menjawab :

“Aku serahkan diriku - setiap saat, setiap minit, setiap jam, dalam setiap hari, 365 hari setahun untuk Sukan Olimpik. Aku tidak berhenti berlatih sehingga 30 Julai 1976 . Aku korbankan empat tahun dari hidup ku semata-mata untuk memenangi pingat emas”.

Dia korbankan dirinya selama empat tahun, iaitu 1,460 hari semata-mata untuk Olimpik. Dalam masa empat tahun itu Jenner berkata, apa saja aktiviti atau perkara yang boleh menghalangnya memenangi Pingat Emas dielakkannnya. Jika makan banyak makanan boleh menambah berat badan, justeru menjejaskan kecergasannya, maka ia akan kawal makanan. Jika tidur lewat malam boleh menghalangnya bangun awal untuk berlatih, maka dia akan tidur lebih awal dan melupakan semua keseronokan berjaga malam untuk apa tujuan sekalipun. Jika dia terpaksa keseorangan berlatih dan berlatih kerana rakannya tidak sanggup turun padang awal dan lama, maka keseoranganlah ia. Pendek kata apa saja yang perlu dilakukan demi memenangi Pingat Emas akan dilakukannnya walaupun letih, sunyi keseorangan dan terpaksa mengorbankan banyak keseronokan semasa. Ia lakukan ini selama 1,460 hari (4 tahun).

Itulah resepi kejayaan beliau.

Kepada para pelajar 6 Atas SMKDARY, Bota yang akan menduduki peperiksaan STPM 2011, peperiksaan dah terlalu hampir ! Apa pula resepi kejayaan anda ! Atau tak pakai apa-apa resepi ?

Berapa hari lagi dari HARI INI peperiksaan akan menjelang tiba ?

STPM bermula 21 November 2011. Peperiksaan subjek Sejarah 1 ialah pada hari Khamis, 24 November 2011 jam 8.00 hingga 11.00 pagi dan Sejarah 2 pada hari Isnin, 5 Disember 2011 jam 2.00 hingga 5.00 petang.

Berapa hari lagi ? Lama lagi ke ? Lambat lagiiiiii ?

Takkkkkkkkk……..Dekat sangat dah !!!!!! Dekat sangat-sangat !!

Kalau Bruce Jenner sanggup berkorban selama 1,460 hari semata-mata untuk memenangi pingat emas Olimpik, apakah kamu tidak perlu berkorban ? Kamu yang cuma ada masa tak sampai sebulan, dan beberapa hari sahaja lagi, apa pengorbanan yang kamu boleh buat untuk diri kamu sendiri sebenarnya ? Apakah kamu masih mahu belajar seperti biasa saja dan melakukan pembacaan modul/nota soalan Sejarah secara biasa-biasa saja ? Ehhhhhh, jangan ! Apa perlu buat sekarang ?

Ya… Pecut, pecut dan pecut 150%. Khasnya subjek Sejarah 1 dan 2.

Bagi mereka yang benar-benar mahukan kejayaan ada beberapa perkara yang perlu dilakukan:

PERTAMA:

Gunakan sepenuh masa yang terluang dengan bijaksana. Masa semakin sedikit dan amat terbatas. Justeru FOKUS hanya kepada peperiksaan. Ini bermakna perkara-perkara yang boleh ditangguhkan dari dilakukan sekarang MESTI dan WAJAR ditangguhkan sehingga selepas peperiksaan. Ditangguhkan……..bukan tak leh buat langsung nanti. Faham dak !

FACEBOOK & BLOG boleh diupdatekan selepas peperiksaan …..

YOU TUBE boleh ditonton selepas peperiksaan …..

SMS boleh di“mainkan”selepas peperiksaan …..

TV boleh ditonton semula selepas peperiksaan …..

GAME KOMPUTER juga boleh diteruskan selepas peperiksaan …..

CHATTING masih boleh diteruskan selepas peperiksaan …..

TAK BOLEH TANGGUH ? TAK LOGIK ? APA MASALAHNYA ? TIDAK ADA SEBAB KENAPA NAK BUAT SEMUA DI ATAS TU SEKARANG SEBAB STPM KAMU LAGI PENTING. TIADA, TIADA, TIADA SEBAB !

INGAT dan RENUNGKAN : Ulangkaji, latihtubi, hafalan dan perbincangan akademik - Semua ini TIDAK GUNA LAGI selepas peperiksaan. Tak mungkin kamu nak baca lagi selepas peperiksaan. Ia bukan saja perlu dan wajib dilakukan sekarang, malah perlu diperhebatkan lagi. PECUT !!! PECUT 150% SECARA BIJAKSANA ! BACA DAN KAJI MODUL SEJARAH !

KEDUA:

Tetapkan MASA berapa lama mahu belajar. Paling kurang pun 4 jam sehari. Apa 4 jam ? Banyak ke ? Tu paling malas lah tu . Cuba buat kiraan sendiri. 5 subjek, dan setiap subjek bahagi kepada 2 kertas. Kalau Sejarah ada Kertas 1 dan 2. Dah cukup bersedia rasanya ? Ada rasa tak cukup masa ? Cemas tak rasanya ? Rasa belum bersedia pun ada ? Dah tu, masih berkira-kira nak belajar ke tak lagi ? Masih malas lagi ? Maknanya nak tempah kegagalan ? Nak ke gagal ?

KETIGA: Oleh itu, rumusannya ……..

Bahawasanya, kamu PELAJAR SMKDARY yang nak ambil peperiksaan STPM tahun 2011 ni, tiada pilihan lain. “By hook or by crook” kamu kena berusaha berhabis-habisan sekarang ! Fokus 150% kepada pelajaran. Tinggalkan segala apa yang boleh menghalang kamu untuk berjaya dalam STPM 2011 khususnya subjek SEJARAH. Sejarah mesti A. InsyaAllah. Buang jauh-jauh segala ilusi khayalan masa depan yang kosong dan tidak menjanjikan apa-apa, dan ‘perasaan’ yang sebenarnya nafsu. Terus membaca dengan TEKUN. Kamu akan dapat hasilnya yang baik nanti. InsyaAllah. Rasa macam tak ingat itu biasa !

IBU BAPA pula mesti pastikan disiplin belajar anak mereka. Jangan lagi bagi masa kepada anak untuk keluar ke sana ke sini sembarangan, bukan lagi masa nak biarkan anak mengadap internet,chatting,TV, facebook, game, sms, bercinta, layan perasaan, dan lain-lain. Mesti fokus kepada pelajaran.

CIKGU juga tentunya perlu sedarkan pelajar yang masih tidak sedar. Buat apa yang patut untuk tolak mereka agar pecut habis-habisan. Inilah saya dan Cikgu Hayati sedang dan telah lakukan khususnya untuk kecemerlangan subjek Sejarah. Kami mengharapkan kamu semua sentiasa positif dan memberi fokus 150% kepada subjek Sejarah walaupun kami menghadapi kekangan dalam perancangan kami di kelas. Tapi tak apa. InsyaAllah, bahan yang kami sediakan hampir lengkap untuk kamu semua mengulangkaji Sejarah 1 dan 2. Pastikan BACA modul.Pastikan sejarah sentiasa di hati dan menjadi keutamaan dengan tidak mengabaikan subjek lain. Ingat, dengan usaha yang berterusan, kamu semua boleh mengharapkan skor A untuk Sejarah. Jangan hirau sebarang masalah. Bagi Sejarah masalah tatabahasa boleh diabaikan, tiada rajah, tiada kelok, tiada kalkulator, tiada graf; hanya baca sahaja dan hafal kata kunci tertentu.

SELAMAT BELAJAR.MOGA BERJAYA.

[SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT]

1 ulasan:

Cecilia Adeline berkata...

TERIMA KASIH TERAMAT CIKGU! U have actually motivated me more to score an A for Sejarah. Tapi apa pun, ada tak soalan yang cikgu rasa-rasa macam nak keluar?

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.