ENJIN CARIAN BAHAN

Ahad, 23 Oktober 2011

CINTA …….

CATATAN LAMA ………17/8/2008

CINTA.....SIARAN HALAQAH TV9

Malam ni tengok Halaqah kat TV 9, tajuk " CINTA ". Ikuti apa yang sempat saya catat.....

Kata ahli panel Ustaz Badlishah, Sayang lebih tinggi dari cinta. Agama memberi panduan bagaimana nak letak sayang dan cinta tu.

Kata ahli panel Ustaz Roslan Che Ros, cinta anugerah Allah sangat berharga. Ahli sufi letak kecintaan pada Allah melebihi segala-galanya . Itulah cinta abadi. Jika cinta pada manusia akan menjadikan murka Allah, ia merupakan dosa kepadaNya.

Adakah cinta perlu dipupuk ? Kata Ustaz Badlishah, Cinta tak datang kalau tak dicari dan kalau tak diberi. Ada rasa untuk menyayangi dan disayangi. Cinta perlu dipupuk tapi perlu tengok kesesuaian, e.g. macam suami dengan isteri.

Tak sesuai untuk budak sekolah sebab bukan masanya. Lebih ke arah maksiat. Lebih kepada dosa. Perlu utama cita-cita daripada cinta. Cinta adalah kurniaan Allah sebab tu perlu pelihara dari maksiat kepada Allah.

Kata Ustaz Roslan, Jika cinta sesama manusia lupa kepada arahan Allah, HARAM. Remaja gagal dalam mengurus cinta kerana gagal menghalang hasutan Iblis. Semasa bercinta iblis akan memberi perhiasan cinta yang menjadikan yang bercinta 'buta' kerana buta agama. Ada yang kerana cinta menderhakai Ibu bapa. Ada sanggup bunuh diri kerana cinta.

Ustaz Badlishah mengatakan , cinta pada makhluk ada expired tapi cinta Allah tiada penghujung. Maka carilah cinta Allah. Jika cinta kepada makhluk hendaklah kerana Allah.

Moga menjadi peringatan buat kita semua yang sentiasa lalai. Ini kerana kita umat akhir zaman semakin leka dan hancur daripada nilai-nilai kemanusiaan berteraskan syariat Allah.

Wallahuaklam.

[SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT]

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.