ENJIN CARIAN BAHAN

Ahad, 12 Ogos 2012

TAMADUN DUNIA :TEMA 1 – PERANAN BANDAR

  

Sejauh manakah bandar-bandar yang terdapat dalam tamadun awal manusia berperanan sebagai pusat kegiatan ekonomi dan keagamaan.

Pengenalan (3 / 4 m)

1. Maksud Bandar: Detwyler & Marcus menyatakan Bandar adalah satu unit politik, satu penempatan yang didiami oleh sejumlah penduduk atau satu kelompok rumah kediaman atau lain – lain struktur.

Bagi MAJ Berg dalam bukunya “Historic Cities of Asia” menjelaskan bahawa bandar sebagai suatu kawasan yang dihuni oleh penduduk yang ramai dan sebahagian besarnya boleh membaca dan menulis dan mereka terlibat dalam aktiviti ekonomi bukan pertanian.

2. Perbandaran pula merujuk kepada proses pertumbuhan dan pembinaan Bandar. Ia berlaku disebabkan oleh pertumbuhan penduduk di Bandar ekoran daripada migrasi dan perkembangan yang berlaku dalam Bandar.

3. Latar belakang tamadun awal.

Mesopotamia - Tamadun paling awal. Bermaksud 'tanah antara dua sungai.' Terletak antara Sg. Tigris dan Euphrates. Muncul sekitar 3500 SM. Diasaskan oleh orang Sumer.

Mesir - Tamadun terawal. Lahir di lembah Sg. Nil. Terdiri daripada Mesir Utara dan Mesir Selatan. Mesir utara wujud pemerintahan beraja, Mesir selatan dikuasai golongan bangsawan. Mesir disatukan oleh Raja Menes.

India - Tamadun Indus (Harappa) bermula 2350 SM. Dua bandar utama- Mohenjodaro dan Harappa. Tamadun ini berkembang selama 600 th. Mengalami keruntuhan sekitar tahun 1750 SM.

China - Muncul di Lembah Sg. Kuning (Hwang Ho)sekitar 2000 SM. Dinasti pemerintah terawal - Dinasti Chia/ Dinasti Shang. Mengamalkan sistem pemerintahan feudal dan ekonomi pertanian.

4. Wacana isi/ penegasan isi.

Isi ( 7 isi x 3m = 21m)

Peranan bandar sebagai pusat kegiatan ekonomi dan keagamaan

1. Di Mesir terdapatnya bandar yang berfungsi sebagai bandar perdagangan dan pelabuhan - Bandar ini muncul dan berkembang di kawasan tepi sungai utama dan pinggir pantai. Terdapatnya gudang, stor, pasar dan pelabuhan. Thinis (di Mesir) sebuah bandar pelabuhan entrepot yang terkenal di kawasan timur Mediterranean zaman akhir pemerintahan Kerajaan Baru.

2. Di Mesopotamia terdapat kewujudan pasar-pasar di bandarnya. Inskripsi yang ditemui di Sussa menyebut tentang kewujudan pasar dan terdapat catatan yang menyatakan senarai harga barang yang dijual dipamerkan di pasar tersebut. Terdapat juga kedai-kedai yang menjual barang-barang mewah untuk kegunaan golongan atasan.

3. Pelabuhan yang terdapat di China juga merupakan pusat kegiatan perdagangan / pasar. Contohnya seperti bandar pelabuhan Loyang dan Cantón yang berada di bawah kawalan langsung kerajaan yang juga sebagai bandar utama bagi provinsi/wilayah tersebut. Terdapat kemudahan yang disediakan bagi penginapan pedagang dan gudang menyimpan barang. Kebanyakan bandar pelabuhan utama di China terletak di bahagian selatan negara tersebut.

4. Aktiviti pertanian. Tapak pembandaran Harappa ekonominya adalah berasaskan kepada kegiatan pertanian dan penternakan. Penanaman padi, tebu dan kapas dijalankan secara ekstensif. Jelapang yang luas terdapat di Harappa membayangkan betapa pesatnya pengeluaran hasil pertanian. Terdapat lebihan makanan yang banyak sehingga turut memperkembangkan ekonomi perdagangan di Harappa.

5. Bandar di Mesopotamia juga merupakan kawasan perindustrian dan pengeluaran tekstil. Pengeluaran tekstil dilakukan secara besar-besaran dikendalikan oleh organisasi besar seperti rumah berhala dan Istana. Terdapat juga bandar di Mesopotamia sebagai pusat pembinaan kapal, membuat tembikar, dan pertukangan kayu. Di Mesir terdapatnya bandar perindustrian- kilang tekstil, pembinaan kapal, kuari, pembuatan barang tembikar dan logam. Kilang ini dibina di kawasan bandar utama atau pelabuhan. Kilang-kilang ini mempunyai antara 20 hingga 27 orang pekerja dan melakukan amalan pengkhususan dalam pekerjaan.

6. Pusat Keagamaan - bandar ritual, bandar pemujaan. Terdapatnya candi-candi, rumah berhala dan jalan suci. Bandar Akhetaton di Mesir dibina khusus bagi memperingati tuhan Aton pada zaman pemerintahan Akhenaton. Di bandar Karnak dan Luxor terdapatnya rumah berhala dan lorong yang mempunyai sphinx di kedua- dua belah lorongnya. Bandar Abydos dianggap sebagai tempat pengebumian tuhan Osiris. Di Thebes terdapat banyak monumen dan candi yang dibina yang dipenuhi dengan ukiran.

7. Jalan-jalan suci terdapat di Mesopotamia yang dibina selebar antara 5-7 meter. Di bandar Babylon jalan ini digunakan bagi menyambut perayaan Tahun Baru dan digunakan sebagai laluan perarakan utama. Jalan ini menuju ke pintu gerbang utama di pusat bandar dan mereka akan berhimpun di dalam pintu gerbang bagi mendengar ucapan dato bandar.

8. Di Sumeria dan Akkad rumah berhala dibina di kawasan pusat bandar utama yang dikelilingi oleh rumah-rumah kediaman. Di Mesopotamia, rumah berhala yang terkenal adalah zigurat.

Peranan bandar dari aspek lain

9. Pusat Pentadbiran - Sebagai pusat pentadbiran dan kediaman raja. Terdapatnya istana raja dan bangunan kerajaan/pentadbiran, pejabat rumah ibadat / candi dan pusat sivik (dewan orang ramai). Menjadi tempat tumpuan masyarakat sekitar. Cth. Mesir - bandar Memphis dan Thebes, Avaris.

10. Pusat Politik - Kedudukan petempatan yang strategik dan terdapatnya kubu / tembok pertahanan.

11. Pengangkutan dan perhubungan- jalan yang luas dan lurus dibina dari utara ke selatan. Terdapat juga jalan yang merentasi sesebuah bandar. Jalan-jalan juga dibina bagi keperluan pergerakan tentera. Di masa aman digunakan untuk perdagangann dan pengangkutan. Contoh, Bandar Ur, Assur, Hattusa di Mesopotamia.

12. Pendidikan - di Mesopotamia, rumah ibadat adalah sebagai pusat pendidikan. Begitu juga istana, turut dijadikan pusat pendidikan. Paderi/ rahib sebagai tenaga pengajar. Wujudnya perpustakaan di bandar Tello dan Nippur di Mesopotamia yang menyimpan sehingga 30 000 manuskrip. Sekolah terdapat di bandar bagi memberikan pendidikan kepada anak golongan bangsawan.

13. Bandar tentera - Contoh Bandar Avaris di Mesir, didirikan berek tentera, Ditempatkan kereta kuda kegunaan tentera dan tentera berjalan kaki. Kapal Perang juga turut singgah bagi membayar ufti.

Kesimpulan ( 1 / 2 m)

Apa saja yang berkaitan dengan soalan dan isi.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]setstats 1

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.