ENJIN CARIAN BAHAN

Loading...

Wednesday, May 18, 2011

TAMADUN DUNIA : TEMA 1 – FAKTOR KEMUNCULAN TAMADUN

Huraikan faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan tamadun awal manusia.

A. Pengenalan

1. Konsep tamadun

Ø Definisi tamadun

Ø Ciri-ciri tamadun secara umum

2. Latar belakang zaman prasejarah akhir @ zaman neolitik

3. Latar belakang tamadun

ISI:

Faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan tamadun awal manusia (7 isi X 3 markah)

1. Kemajuan dan pencapaian manusia pada zaman Neolitik

Ø Pencapaian dari segi ekonomi, pemikiran dan sosialisasi pada zaman Neolitik membawa kepada kemunculan tamadun.

Ø Muncul petempatan kekal yang membentuk kampung-kampung.

Ø Telah mencapai kemajuan dari segi ekonomi dengan berlakunya Revolusi Pertanian

Ø Telah melahirkan sistem kepercayaan yang semakin kompleks.

2. Berlaku proses urbanisasi @ perbandaran

Ø Proses urbanisasi di sesuatu tempat berikutan adanya kegiatan pertanian, penenunan dan penternakan binatang.

Ø Manusia juga cuba hidup bersatu dengan tujuan untuk menghadapi cabaran fizikal.

Ø Berlaku perkembangan daripada sebuah kampung ke bandar dan negara kota.

Ø Ekoran daripada berlakunya pertambahan penduduk di sesuatu kawasan seperti di kampung, berlakunya pembukaan tanah-tanah baru untuk penempatan dan kegiatan pertanian.

Ø Urbanisasi ini membawa kepada pengasasan beberapa tamadun lain.

3. Kemajuan dalam bidang sains dan teknologi

Ø Kemajuan dalam bidang ini dapat dilihat apabila manusia mula menggunakan logam seperti besi, tembaga dan gangsa

Ø Penciptaan pelbagai alat dan teknologi pertanian seperti tajak dan terusan menyebabkan pertanian diusahakan dengan meluas.

Ø Penghasilan alatan tembikar dan penciptaan roda membawa kepada perubahan cara hidup masyarakat.

Ø Berlaku penciptaan kapal yang lebih besar dan layar kapal.

Ø Kesannya, hasil pertanian meningkat dan wujudnya aktiviti perdagangan.

4. Peranan Sungai

Ø Kemunculan tamadun awal di lembah-lembah sungai menunjukkan kepentingan sungai sebagai salah satu faktor perkembangan tamadun.

Ø Sungai membantu kegiatan pertanian dari segi perairan, kesuburan tanah dan sebagai sumber bekalan makanan.

Ø Sungai juga berperanan sebagai jalan pengangkutan yang penting.

Ø Kesannya; terdapat banyak tamadun muncul di lembah-lembah sungai seperti di lembah sungai Nil, Tigris-Euprates, Indus dan Hwang Ho.

5. Faktor angin

Ø Angin memainkan peranan penting dalam pembentukan tamadun.

Ø Angin membantu pelayaran dan pengangkutan di antara satu tamadun dengan tamadun yang lain.

Ø Hal ini membolehkan wujudnya perdagangan jarak jauh untuk mendapatkan bekalan bahan mentah.

Ø Perdagangan memajukan kebudayaan kerana berlakunya pertukaran fikiran dan maklumat.

6. Faktor bahasa dan tulisan

Ø Bahasa dan tulisan menjadi asas kepada kemajuan pengetahuan dan membantu melicinkan urusan pentadbiran dan ekonomi.

Ø Tulisan-tulisan pada zaman Neolitik menjadi asas kepada perkembangan sistem tulisan dalam tamadun awal.

Ø Fungsi tulisan adalah untuk merekod kegiatan ekonomi, keagamaan dan harta kuil serta perundangan.

Ø Contoh; tulisan cuneiform dalam tamadun Mesopotamia banyak digunakan untuk merekod tentang kegiatan perdagangan dan pentadbiran dan tulisan hieroglif dalam tamadun Mesir untuk merekodkan keagamaan.

Ø Kesannya, penghasilan karya sastera seperti epik Gilgamesh dalam tamadun Mesopotamia, Epik Mahabrata dan Ramayana dalam tamadun Indus.

7. Berlaku Penciptaan roda

Ø Penciptaan roda oleh masyarakat Neolitik di Sumeria turut mempengaruhi kemunculan tamadun.

Ø Teknologi roda kemudiannya digunakan sebagai peroda untuk membuat tembikar, sebagai kincir dalam pengairan dan untuk menarik pedati (kereta kuda) bagi tujuan membawa hasil pertanian ke pelabuhan

Ø Hal ini membantu memajukan tamadun masyarakat tersebut.

Ø Roda juga mempercepat perkembangan industri tangan seperti pembuatan tembikar dan tekstil.

Ø Roda juga menggalakkan pertumbuhan perdagangan antara tamadun seperti tamadun Mesopotamia, Mesir dan Mohenjo-Daro.

8. Muncul Hieraki masyarakat @ Organisasi Sosial

Ø Hal ini dapat dilihat kepada kewujudan golongan pemerintah dengan golongan diperintah.

Ø Kewujudan organisasi sosial mewujudkan pengkelasan dalam masyarakat yang mempunyai peranan masing-masing.

Ø Contoh : Raja berfungsi sebagai pemerintah, pembesar berfungsi membantu raja dalam pentadbiran, petani untuk mengusahakan sumber makanan dan hamba pula untuk menjalankan kerja-kerja buruh.

Ø Membolehkan pentadbiran dapat dijalankan dengan lebih cekap dan membolehkan kemajuan dalam bidang politik dan sosial.

9. Wujud Pembahagian tugas @ Pengkhususan Kerja

Ø Pembahagian tugas dalam aktiviti pertanian dalam zaman prasejarah menyebabkan berlakunya pengkhususan kerja.

Ø Hal ini membolehkan setiap anggota masyarakat mempunyai tugas yang tetap.

Ø Keadaan ini mempercepat lagi proses kemajuan.

Ø Bentuk-bentuk kerja yang wujud dalam tamadun awal ialah askar, petani, tukang, peladang dll.

Ø Contoh, golongan artisan mewujudkan pengkhususan kerja seperti tukang kayu, bina kuil, bina piramid, membina terusan dan lain-lain.

10. Pembentukan Sistem agama dan kepercayaan

Ø Perkembangan sistem kepercayaan pada zaman prasejarah terutama pada zaman Neolitik telah pun mempengaruhi corak perkembangan sistem kepercayaan yang lebih kompleks.

Ø Agama dan kepercayaan adalah penting dalam menentukan tatacara kehidupan dalam masyarakat.

Ø Agama penting dalam memupuk perpaduan dalam masyakarat tamadun awal.

Ø Agama sebagai asas sistem pendidikan.

Ø Contoh, dalam tamadun Indus, kitab veda telah menjadi rujukan dalam sistem pendidikan.

Kesimpulan

1. Secara keseluruhannya, sesuatu tamadun itu menunjukkan bentuk yang formal dan berorganisasi.

2. Urbanisasi telah membawa kepada pengurangan kebebasan individu dan hidup dalam suatu rangka kawalan.

3. Akibat urbanisasi, maka sesuatu yang berbentuk susun lapis yang berdasarkan kekuasaan, kelahiran dan kekayaan benda telah terbentuk.

[SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT]

Sunday, May 15, 2011

Saturday, May 14, 2011

SELAMAT HARI GURU 2011

image

Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of The Education Committee) sebagai Dasar Pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagai LAPORAN RAZAK (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu.”

Saya selaku blogger Blog Sejarah STPM Kertas 1 ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Guru yang akan disambut pada 16 Mei nanti kepada semua rakan-rakan guru dan khususnya, kepada semua guru saya terdahulu. Tanpa kalian siapalah saya pada hari ini.

Merujuk kepada pendidik profesional, peranan dan tugas utama guru pada umumnya adalah mendidik, mengajar, membimbing, mengarahkan, melatih dan menilai anak didiknya. Peranan guru sangat luas lebih-lebih lagi dalam era globalisasi sekarang, peranan guru menjadi semakin kompleks dan mencabar.

Pihak yang berwajib patut memberi penghargaan kepada guru-guru yang telah mendidik anak bangsa menjadi orang yang berguna untuk agama, bangsa dan negara. Kita berharap pihak yang berwajib dapat memberi perhatian yang serius kepada permasalahan kerjaya dan kebajikan guru agar semua pihak yang terlibat dapat bekerja dengan selesa dan dapat mendidik anak bangsa dengan sebaik mungkin. Ini selaras dengan tuntutan dan perjuangan pelbagai kesatuan guru khasnya KPPK(NUTP).

Harapan kita, dengan adanya guru yang terlatih dan professional dan dengan kebajikan yang lebih terjaga, dapat mendidik dengan amanah anak didik yang bakal memimpin negara pada masa hadapan. Moga mereka akan menjadi memimpin yang  baik, amanah, adil dan dapat membangunkan negara dengan lebih teratur dan bebas dari unsur-unsur negatif seperti rasuah dan penyelewengan.

Tanpa guru yang mendidik dan mengajar kita semasa kita di alam persekolahan dan IPT, siapalah kita pada hari ini.

Terima kasih Cikgu. Terima kasih Guru ku.

‘GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA’

[SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT]

Saturday, May 7, 2011

BELAJAR SEJARAH : ELAKKAN HANGAT-HANGAT TAHI AYAM

HANGAT-HANGAT TAHI AYAM….

image

Anda semua biasa dengar peribahasa tu kan? Dan ada kalanya, kita juga terjerat dalam keadaan “hangat-hangat tahi ayam”.

Pada mulanya, semangat berkobar-kobar nak lakukan “sesuatu”. Motivasi pun tinggi! Semangat tinggi! Bersungguh-sungguh dan penuh keyakinan.

“ Alih-alih, 2-3 hari atau 2-3 minggu atau 2-3 bulan kemudian, habis semua lentur. Motivasi, semangat dan keyakinan hilang ”

Bagaimana caranya untuk ‘maintain’ dan meneruskan sesuatu motivasi?

Cara saya adalah dengan melakukan “sesuatu” tersebut setiap hari. Jangan lakukan bagaikan melepaskan batuk di tangga sahaja, atau cukup syarat sahaja, tetapi lakukan bersungguh-sungguh setiap hari. Ini akan menambahkan momentum anda.

“The trick is, jangan biarkan satu hari berlalu tanpa anda melakukan perkara tersebut kerana ini akan mengurangkan momentum anda”

Katalah anda ingin meningkatkan pencapaian dalam Subjek Sejarah 1 ke arah skor A. Setiap hari, lakukan sesuatu supaya anda lebih dekat dalam mencapai matlamat anda tersebut. Setiap hari MESTI ada sesuatu yang anda lakukan untuk peningkatan pencapaian subjek Sejarah 1.

  • Baca teks,
  • Catat nota,
  • Baca soalan jawapan,
  • Buat perbincangan kumpulan,
  • dan sebagainya.
  • Jangan lupa juga sentiasa berdoa dan minta pada Allah. Itulah kunci segalanya agar ianya menjadi berkat.

Takkanlah dalam banyak-banyak usaha tu, tak de yang anda faham tajuk tu  walaupun sedikit. Tentu ada tambah dan dapat  ilmu, betul kan?  Mana baik, daripada tak usaha langsung dengan dapat sikit kefahaman tentang sesuatu tajuk? Fikir-fikirkan …..

“Aplikasi cara ini untuk apa sahaja yang anda ingin lakukan. Kebanyakan kita sering mengalami penyakit hangat-hangat tahi ayam ini. Dan ianya adalah amat merugikan apabila momentum kita hilang”

Keep the momentum going!

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

TIPS STUDI SEJARAH BERKUMPULAN

9 Tips Belajar Berkumpulan

Anda bosan belajar sejarah ? Bosan belajar sendirian ? Susah nak ingat fakta sebab bila baca tak juga ingat-ingat ! Bila baca jer mesti mengantuk......Mungkin anda perlu ubah cara belajar. Cuba belajar dalam kumpulan. Cuba teliti tips di bawah.

Tidak dinafikan bahawa belajar berkumpulan merupakan salah satu kaedah yang efektif selain belajar bersendirian. Ia membolehkan perkongsian matlamat dengan lebih pantas kerana komunikasi 2 hala dapat dijalankan dengan segera jika terdapat sebarang persoalan. Berbanding belajar secara individu, seseorang mungkin terpaksa mengambil masa yang agak panjang jika soalan itu sukar dijawab.

Selain itu, belajar berkumpulan sangat sesuai dijalankan untuk mempercepatkan proses pemahaman terhadap sesuatu pelajaran. Kesimpulannya, jika anda merasakan bahawa anda agak mengambil masa untuk memahami sesuatu subjek atau tajuk, maka jalan terbaik adalah dengan belajar berkumpulan.

Dibawah disenaraikan 9 tips belajar berkumpulan.

1. Pastikan saiz kumpulan tidak terlalu besar. Kumpulan yang terdiri daripada 3-5 ahli amat bersesuaian.

2. Fokus pada tajuk yang ingin dibincangkan. Kalau tak fokus ia akan jadi kumpulan bersembang !

3. Elakkan terpesong daripada tajuk. Seseorang perlulah memainkan peranan sebagai ‘ketua’ untuk memastikan mereka sentiasa fokus pada perbincangan.Baring teeth

4. Baca tajuk yang ingin dibincangkan terlebih dahulu walaupun anda tidak memahaminya. Sekurang-kurangnya anda mendapat gambaran keseluruhan mengenai tajuk tersebut.Confused

5. Tentukan masa, tempat dan tarikh yang bersesuaian dengan ahli.

6. Bentangkan tajuk dengan serius.Thinking

7. Buka sesi soal jawapan selepas tamatnya pembentangan.Time out

8. Elakkan perasaan kurang senang dengan ahli anda. Elakkan melibatkan masalah peribadi.

9. Saling memberi dorongan antara satu sama lain.Dengan ini akan wujudnya semangat ingin melihat setiap ahli berjaya dalam kumpulan tersebut.Applause

[SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT]

Pemimpin Baru Akan Muncul Gantikan Osama !

Isu Kematian Osama Bin Laden menjadi bualan masyarakat dunia dan Islam. Artikel di bawah dapat menambah apa yang kita dah tahu yang dilihat dari perspektif yang berbeza. Sebagai ahli akademik elok kita baca. Wallahu’aklam.

Tanggal 2 Mei 2011 mungkin menjadi tarikh keramat bagi kerajaan Barat diketuai Amerika Syarikat & Israel kerana telah berjaya membunuh manusia yang disifatkan sebagai paling sukar diburu didunia. Mungkin kita semua tertanya-tanya, betul atau tidak berita ini ? Sebab Amerika pernah bercakap perkara yang sama ketika dahulu, tapi itu semuanya dusta !

Jika benar Osama sudah menemui syahid, Innalillah kita ucapkan kepada as-Syahid Osama bin Laden yang mana telah disahkan sendiri oleh wakil jurucakap al-Qaeda tentang kematian pemimpin utama mereka itu dalam serangan kilat selama 40 minit oleh unit komando Amerika di Pakistan awal pagi Isnin lalu. Ujian asid deosirikbonukleik ( DNA ) mengesahkan bahawa Osama bin Laden sudah meninggal dunia, kata seorang pegawai Amerika Syarikat semalam, sehari selepas serangan tentera khas Amerika Syarikat terhadap pemimpin al-Qaeda itu di Pakistan.

Sejurus berita kematian Osama heboh diperkatakan, dengan langkah penuh yakin, Presiden Barack Obama menuju ke Bilik Timur di White House, Washington untuk membuat pengumuman yang bakal mengundang reaksi berbeza daripada penduduk di seluruh dunia.

Menerusi saluran televisyen negara itu, dengan raut wajah yang serius Obama mengumumkan:

“Pada malam ini, saya boleh melaporkan kepada penduduk di Amerika Syarikat (AS) dan dunia bahawa AS dalam operasinya berjaya membunuh Osama bin Laden, seorang pengganas yang bertanggungjawab membunuh ribuan orang yang tidak berdosa “

Obama menambah :

“Kematian itu merupakan satu pencapaian yang paling signifikan dalam usaha AS menentang jaringan Al-Qaeda. Kita juga mahu tegaskan bahawa AS tidak akan berperang menentang Islam, namun bin Laden (Osama) bukanlah seorang pemimpin Muslim sejati. Dia telah membunuh ramai orang Islam.”

Jelaslah, kajayaan membunuh Osama itu adalah kejayaan politik yang cukup bermakna bagi Obama memandangkan pilihanraya Presiden Amerika akan menjelang tidak lama lagi.

Setelah kenyataan itu tersebar, ribuan rakyat AS yang membanjiri pekarangan White House bersorak kegirangan bagaikan meraikan sebuah perayaan. Malah, dalam respons segera mantan Presiden AS, George Bush kepada stesen televisyen Al Jazeera, Bush berkata, kematian musuh ketatnya itu merupakan satu prestasi terpenting AS.

Watak Osama wujud atau sekadar Boneka AS ?

Sebelum ini, tidak dinafikan, kita telah mendengar banyak cerita dan berita mengenai Osama ini. Ada sumber mengatakan watak Osama ini hanya rekaan Amerika untuk menggambarkan yang Islam itu ‘ terrorist ‘ dan sebagainya. Kita juga ada menonton sebuah dokumentari ‘ The Arrivals ‘ yang memaparkan watak Osama itu tidak wujud pun sebenarnya tetapi hanya ‘ diikonkan ‘ sendiri oleh Amerika. Baiklah, saya tidak berhajat untuk membincangkan secara lanjut mengenai kesahihan sumber dari dokumentari tersebut, sebab mungkin ada benarnya berita tersebut dan mungkin juga sebaliknya. Kenapa saya berkata demikian ? Baik, cuba kita perhatikan betul-betul watak Osama ini kalau betul hanya rekaan :

- Kalau watak Osama itu hanya rekaan, kenapa Mujahidin-mujahidin Islam seluruh dunia tidak pernah ada yang tampil membenarkan fakta itu ?

- Pertubuhan-pertubuhan mujahidin Islam ada yang mendakwa pernah duduk makan sekali dengan Osama, selain merancang strategi peperangan, so ?

- Kenapa Amerika pernah menawarkan ganjaran sebanyak AS$50 juta (RM175 juta) kepada pemberi maklumat mengenai Osama ?

- Kenapa Amerika dikatakan ingin menguburkan jenazah Osama di laut ? Adakah meraka takut tembelang penipuan tentang watak Osama yang diikonkan mereka selama ini pecah diselongkar media ?

Ok, kalau watak Osama ini dikatakan benar-benar wujud :

- Kenapa susah dan lama sangat Amerika hendak kesan Osama sedangkan teknologi Amerika adalah antara yang termaju di dunia? Sebab jika dicongak, AS sebenarnya mengambil masa hampir dua dekad sehingga bertukar tiga pemimpin iaitu dari era Bill Clinton, Bush hingga ke Obama untuk melenyapkan Osama.

- Kenapa sampai dua kali Amerika mendakwa telah berjaya membunuh Osama ? Nampak macam rekaan bukan ?

Baiklah, berdasarkan persoalan-persoalan yang ditimbulkan, saya tidak berani mengatakan sumber yang mana betul yang mana salah ( mengenai watak Osama ). Tapi bagi saya, mempercayai sumber dari Muslim lebih kukuh ( merujuk dakwaan Mujahidin tentang kewujudan Osama ) kerana ia boleh dipercayai ditambah pula dengan kenyataan terbaru jurucakap khas al-Qaeda, Ahsanullah Ahsan, awal pagi hari ini ( 3 Mei 2011 ) yang menyatakan Osama telah meninggal dunia dalam serangan tersebut. Wallahu’allam. Terserah kepada anda. Namun sebelum anda membuat persepsi mengenai watak kewujudan Osama dengan sedikit analisis yang dibuat, saya ingin mengajak anda mengetahui profile lengkap Osama. Kemudian anda bolehlah membuat tafsiran sendiri tentang kewujudannya sama ada benar atau hanya rekaan.

Profile penuh Osama

Sebelum bercerita lebih lanjut mengenai kematian Osama, saya ingin memberi kefahaman kepada pembaca mengenai persoalan “ Siapa sebenarnya Osama bin Laden ? “

Osama berasal daripada sebuah keluarga hartawan. Bapanya, Mohamed bin Awad bin Laden adalah seorang ahli perniagaan bertaraf bilionair dan mempunyai hubungan rapat dengan keluarga diraja Arab Saudi. Mohamed berasal dari Hadramaut, selatan Yaman dan berkahwin dengan Hamida Al-Attas, seorang wanita warga negara Syria.

Osama dilahirkan di Jeddah, Arab Saudi pada 10 Mac 1957. Ibunya, Hamida merupakan isteri Mohamed yang ke-10. Bagaimanapun, Hamida kemudian bercerai dengan Mohamed. Mengikut maklumat, Osama dipercayai adalah anak yang ke-17 daripada 50 adik-beradik.

Sejak kecil, Beliau digambarkan sebagai seorang kanak-kanak yang berpegang teguh kepada ajaran Islam. Malah, Osama sememangnya anti-Barat. Bagaimanapun, Osama menerima pendidikan awalnya di sebuah sekolah sekular yang menggabungkan ( kombinasikan ) pendidikan British dan Islam di Jeddah iaitu Al-Thager Model School dari tahun 1968 hingga tahun 1976.

Sekitar tahun 1970-an, Osama telah pun mempunyai empat orang isteri. Isteri pertama yang dikahwininya ketika berusia 17 tahun adalah sepupunya, Najwa Ghanem. CNN juga melaporkan, pemimpin itu adalah bapa kepada 26 cahaya mata.

Osama kemudian melanjutkan pengajian di Universiti King Abd Al Aziz dengan mengambil jurusan ekonomi dan pentadbiran perniagaan. Sumber lain juga menyebut, beliau mempunyai Ijazah Sarjana Muda dalam Pentadbiran Awam pada tahun 1981.

Semangat sebagai pejuang Islam dikatakan mula ditonjolkan secara jelas oleh Osama sejak menuntut di kampus lantaran kecenderungannya yang gemar berdebat.

Daripada mengamalkan prinsip wasatiah dalam dakwahnya, Osama yang menginjak usia 22 tahun dilihat semakin berani.

Sekitar tahun 1973, Osama mewujudkan rangkaian dengan kumpulan gerakan Muslim dan mengembangkan empayarnya menerusi perniagaan pembinaan.

Detik Mujahidinnya bermula ketika beliau menyertai Abdullah Azzam. Abdullah merupakan pensyarahnya dan pengasas kumpulan Hamas di Palestin yang menentang pencerobohan penjajahan Soviet di Afghanistan pada 26 Disember 1979.

Tentera Soviet menawan Afghanistan, perang yang mengambil masa 10 tahun dan generasi radikal Islam termasuk Osama muncul. Pada 1984, Osama ke Afghanistan untuk berjihad menentang pasukan tentera Soviet. Di sana, beliau memberi bantuan kewangan dan mengetuai 20,000 pejuang Islam yang direkrut di seantero dunia. Pada tahun itu juga, Abdullah dan Osama menubuhkan Maktab al-Khaddamat untuk menentang penindasan AS dan Israel terhadap negara-negara Arab ( Jazirah Arab ).

Empat tahun kemudian, iaitu tanggal 28 Ogos 1988, Osama dipercayai menubuhkan al-Qaeda atau pangkalan. Apabila Soviet mengundurkan tenteranya dari Afghanistan pada 1989, al-Qaeda menjadi rangkaian kumpulan Mujahidin Islam dengan keanggotaan di antara 35 hingga 60 negara serta beribu pejabat di Afghanistan. Antara kumpulan yang dikatakan mempunyai kaitan secara langsung ialah Jemaah Islamiah (JI) yang pernah diketuai oleh rakyat Malaysia, Noordin Mohd. Top.

Pada 1991, tentera bersekutu diketuai Amerika melancarkan perang bagi menewaskan kependudukan Iraq di Kuwait. Osama mengisytiharkan jihad terhadap Amerika kerana menempatkan tenteranya di Arab Saudi, yang juga tanah kelahirannya selain menempatkan dua bandar suci utama umat Islam ( Mekah & Madinah ).

Pada 1992, Osama kembali ke Arab Saudi tetapi sokongannya terhadap kumpulan Mujahidin Islam di Mesir dan Algeria menyebabkan negara asalnya menggugurkan pasportnya dan dibuang dari Arab Saudi.

Keluarganya juga diminta supaya menghentikan pemberian wang secara bulanan yang keseluruhannya bernilai hampir RM20 juta setahun.

Namun perjuangannya dalam menjadi Mujahidin Islam tidak berkubur di situ, malah semakin melonjak sehingga beliau dipanggil ALLAH Ahad lalu(jika benar).

Fiksyen Pengebumian Osama

“DNA Osama didapati sepadan dengan beberapa ahli keluarga dan didapati sekurang-kurangnya 99 peratus DNA terbabit menyamai Osama bin Laden,” kata seorang pegawai kedua White House. Sejurus selepas itu, dikatakan Ameriaka akan menguburkan mayat Osama di laut.

Seorang pegawai Amerika Syarikat berkata keputusan berkenaan dibuat selepas mendapati sukar bagi sesebuah negara untuk menerima jenazah Osama. Ada juga spekulasi kebimbangan sekiranya kawasan kubur berkenaan bakal menjadi tumpuan militan.

Namun, cadangan mereka itu ditentang para ulama dan cendikiawan Islam seantero dunia. Ulama menyifatkan pengebumian jenazah Osama di laut bertentangan dengan ajaran Islam dan boleh mencetuskan kemarahan militan untuk membalas dendam kepada Amerika Syarikat.

Walaupun banyak yang dipertikaikan membabitkan pengebumian terbabit termasuk dari segi ajaran Islam sendiri, sekumpulan cendikiawan Islam menyifatkan ia sebagai penghinaan kerana tidak mengikut amalan Islam dengan mengebumikan mayat di dalam kubur dengan mukanya mengadap Kiblat. Mereka menegaskan bahawa pengebumian di laut hanya dibenarkan dalam kes di mana kematian berlaku di dalam kapal.

Sejurus selepas itu, bagi mengelakkan ketegangan, Presiden Barack Obama berkata jenazah Obama akan dikendalikan mengikut ajaran Islam yang menuntut supaya disegerakan pengebumian. Wallahu’allam. Saya berharap agar jenazah Osama akan dikebumikan mengikut cara Islam sebagai seorang syuhada.

Saya hari ini sangat terkejut dengan kenyataan Menteri Dalam Negeri Malaysia, dalam salah satu akhbar Malaysia iaitu :

” Saya berharap kematian pemimpin kumpulan pengganas Al-Qaeda, Osama bin Laden dalam satu operasi ketenteraan Amerika Syarikat di Pakistan hari ini ( Isnin ) dapat membawa dunia ke arah keamanan dan keharmonian sejagat “

Apalah jumudnya Menteri ni sehingga membuat kenyataan seperti itu ?

Bagi saya, kenyataan Menteri Dalam Negeri Malaysia itu seolah-olah telah mengiktiraf yang Islam itu ‘ terroris ‘ !!!

Sayang seribu kali sayang, lelaki yang bergelar menteri dan mengaku Islam itu tidak langsung menggambarkan tentang agamanya apabila mengucapkan kata-kata sedemikian rupa. Dia langsung tidak memikirkan tentang perasaan umat Islam dan Mujahidin Islam yang selama ini telah berjuang bermati-matian memartabatkan Islam di dunia bagi menentang musuh utama Islam ( Amerika & Israel ).

Ketika mendengar melihat kenyataannya di sebuah stesenTV swasta pagi tadi, saya seolah-olah tergamam kerana tidak percaya bahawa kenyataan itu keluar dari mulut salah seorang yang mengaku Muslim dan seorang berpangkat menteri di Kabinet Malaysia.

Timbul persoalan :

- Adakah menteri ini nak menjaga air muka negara di mata Amerika & Israel?

- Adakah menteri ini nak jaga hubungan dan periuk nasi negara dengan Amerika dan Israel?

- Bagaimana pula dengan tindakan Amerika dan Yahudi yang berterusan membunuh umat Islam di Palestin, Iraq, Afghanistan, Checnya, Bosnia, Lubnan, Kosovo dan sebagainya. Kenapa mereka tidak pula dilabelkan sebagai pengganas oleh menteri ini ?

Dan banyak lagilah persoalan yang timbul sebenarnya.

Jika menteri ini kata yang kematian Osama itu akan membawa kepada keamanan sejagat, bolehkah dia menjamin selepas ini Amerika dan Israel tidak akan mengganggu lagi Palestin, Iraq, Afghanistan dan seluruh negara-negara Arab yang lain ?

Jawapannya comfirm tidak….of course not…sebabnya ???

- Sebab pertama dia hanya berjawatan tinggi dan lantang bersuara di sebuah negara kecil( Malaysia ) tetapi menjadi manusia biasa dan lebih pengecut daripada manusia biasa( barangkali ) ketika berada di luar negara. Saya tidak berniat memasukkan unsur politik, tetapi kenyataan menteri ini benar-benar memanaskan darah saya dan mungkin anda !

- Sebab kedua ialah kerana pengganas dunia sebenarnya adalah Amerika dan Yahudi. Buktinya dengan penjajahan demi penjajahan yang dilakukan mereka di sepanjang jazirah Arab sejak berkurun lamanya selain pembunuhan berjuta-juta umat Islam di seantero dunia.

Kehancuran menanti AS dan Yahudi

Jurucakap al-Qaeda, Ahsanullah Ahsan dalam satu kenyataannya awal pagi hari ini menyatakan :

“ Kami telah kehilangan Osama. Namun semangat perjuangan akan diteruskan sehingga Islam mencapai kemenangan. Tindakan Amerika yang membunuh pemimpin kami akan kami balas dengan segera. Tunggulah balasan dari ALLAH dan umat Islam kerana pemimpin baru akan muncul bagi menggantikan Osama !!! “

Mendengar kenyataan bersemangat Ahsanullah tersebut, saya cukup yakin yang Mujahidin Islam seluruh dunia akan bangkit menuntut bela kematian Osama. Yakinlah pembaca sekalian, kematian Osama tersebut tidak akan mematikan semangat juang mereka, tetapi telah melonjakkan kembali semangat juang fisabilillah !!!

Tuntasnya

Kebangkitan Islam sudah kita lihat cukup membara sejak akhir-akhir ini. Pemimpin-pemimpin berfikiran sekular di negara-negara Islam telah ‘ dijatuhkan ‘ ALLAH satu persatu. Ditambah pula dengan kematian Osama ini, saya sangat yakin yang nasib Amerika dan Yahudi sudah seperti ‘ nyawa-nyawa ikan ‘ Semoga ALLAH mencucuri rahmat keatas para mujahid dan mujahidah Islam. Amin.

Wallahu’allam...

Sumber dan Kredit : SeutasTasbih Blog by Mohd Yusof Hadhari Bin Saidon on 5/3/11

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

Friday, May 6, 2011

TAMADUN DUNIA : TEMA 2 – CIRI-CIRI PEMERINTAHAN BERAJA DI ALAM MELAYU

Bincangkan ciri-ciri sistem pemerintahan beraja di Alam Melayu.

A) PENGENALAN

Pemerintahan dapat didefinisikan sebagai institusi yang menggubal dasar dan peraturan serta melaksanakan keputusan-keputusan yang berkaitan dengan kepentingan awam.Terdapat pelbagai bentuk sistem pemerintahan dalam tamadun awal dunia yang bertujuan mengurus serta mentadbir sesebuah negara,menegakkan undang-undang negara,menegakkan undang-undang dan perpaduan rakyat. Sistem pemerintahan beraja merupakan sistem pemerintahan yang terawal dalam tamadun dunia. Pemerintahan beraja boleh dibahagikan kepada pemerintahan berpusat dan wilayah. Antara kerajaan awal di Alam Melayu yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja adalah seperti kerajaan Angkor, Srivijaya, Melaka, dan Majapahit.Terdapat pelbagai ciri sistem pemerintahan beraja di Alam Melayu sebelum abad ke15M.

B) ISI-ISI PENTING: ( 5 x 4M)

1. Raja sebagai simbol kosmos.

Raja di alam Melayu sebelum abad ke 15M, adalah berasaskan konsep kosmologis.Raja merupakan simbol kosmos manakala rakyat berada di bawah penguasaannya.Lahir konsep dewaraja. Raja adalah jelmaan dewa Shiva,Vishnu,dan Buddha.Raja mempunyai kuasa suci dan berdaulat. Pemujaan dewa berkembang secara meluas di Alam Melayu pada zaman Hindu Buddha.Cth: Raja Air Langga dan Ken Arok dianggap sebagai penjelmaan dewa Vishnu.

Di Srivijaya pula, raja dianggap sebagai penjelmaan Dewa Amoghapasha Avalokitesvara.Amalan pemujaan raja berkembang di Srivijaya dari abad ke 7 hingga abad ke 14 M.Rakyat dikehendaki mencurahkan taat setia yang tidak berbelahbagi .Rakyat yang menentang raja akan menerima hukuman seperti ditimpa tulah.

2. Raja berkuasa mutlak.

Raja merupakan autoriti tertinggi dalam pemerintahan negara. Raja memerintah dengan kuasa mutlak.Kekuasaan baginda dikukuhkan dengan cara mengaitkannya dengan asal-usul keturunannya dengan tokoh-tokoh terkenal seperti Iskandar Zulkarnain. Raja melebihi undang-undang dan hukuman ditangannya. Raja boleh mengampun kesalahan walaupun yang melakukan kesalahan adalah dirinya sendiri. Raja kekal daripada sebarang hukuman.

3. Raja sebagai ketua dalam semua bidang.

Raja bertindak sebagai panglima tentera,ketua hakim,ketua agama dan sebagainya. Dalam bidang ketenteraan, raja bertindak sebagai perancang, dan mengetuai pasukan tentera. Dalam hal-hal keagamaan, raja bertanggungjawab dalam pengurusan rumah ibadat, melantik ketua agama, serta upacara keagamaan. Raja berkuasa penuh dalam bidang kewangan, dan ekonomi seperti pungutan cukai, hasil pertanian, perniagaan dan semua perkhidmatan. Raja dianggap tuan punya tanah.

4. Raja sebagai ketua eksekutif .

Dalam pentadbiran beraja di Alam Melayu sebelum abad ke 15M, raja merupakan ketua tertinggi dengan dibantu oleh golongan bangsawan. Raja dibantu oleh golongan kerabat diraja yang dilantik seperti bendahara, laksamana, temenggung, syahbandar dan lain-lain di Melaka. Di Srivijaya pula, terdapat jemaah menteri yang menasihati raja dalam perkara yang berkaitan dengan masalah rakyat jelata.

5. Raja mempunyai daulat dan kesaktian.

Raja dianggap mempunyai daulat dan kesaktian. Pada zaman Srivijaya,konsep daulat berkembang apabila raja dikaitkan dengan pelbagai mitos tentang asal-usul , jurai keturunan, salasilah serta kelebihan fizikal dan kerohaniannya. Dari segi keturunan, raja-raja dikaitkan dengan dewa-dewa yang dianggap suci. Daulat juga dihubungkan dengan tuah yang dimiliki oleh raja. Apabila keadaan dalam Negara aman dan makmur, maka raja dianggap berdaulat. Rakyat dikehendaki menumpahkan taat setia yang tidak berbelahbagi terhadapnya. Sesiapa yang menentang raja dianggap menderhaka. Penderhaka akan ditimpa tulah dan sumpahan.

C) Kesimpulan

Jelaslah bahawa kerajaan-kerajaan awal di Alam Melayu mengamalkan pemerintahan beraja. Sistem beraja di Alam Melayu sebelum abad ke 15M merupakan gabungan sistem tempatan dan pengaruh agama Hindu serta Buddha. Raja berkuasa menggubal undang-undang untuk mengukuhkan kedudukannya, menjatuhi hukuman mati, memegang jawatan penting dan bertindak menurut keperluannya.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

Tuesday, May 3, 2011

ANDA MAMPU MENCAPAI YANG TERBAIK

Salam sejahtera buat semua para pelajar Pra-U (Atas) SMK DARY 2011. Usaha untuk mencapai yang terbaik . Kekal dan pertingkatkan pencapaian terbaik untuk subjek Sejarah. Betulkan SIKAP anda . Ingat ini - ‘A’

PELAJAR PRA-U(ATAS) 2011

21022011024

Pastikan senyuman ini kekal sebagai senyuman kejayaan STPM 2011 !

21022011025

Berazam untuk menjadi puteri SMK DARY yang mencapai 4 & 5 Prinsipal A

PELAJAR PRA-U(ATAS) 2010

21022011042 

Pelajar Terbaik STPM 2010 - JANNATUL MAKWA BT SAMSUDIN. Sentiasa fokus dalam kelas dan bermotivasi tinggi !

image

Antara pelajar yang berjaya dalam STPM 2010. Semua perempuan . Mana pelajar  lelaki ? Adakah tradisi ini akan berterusan. Fikir-fikirkan dan siapa yang rasa dia lelaki, jadikan sebagai azimat dan cabaran. Buktikan, lelaki juga boleh ! (Semua pelajar ini mendapat Sejarah A)

image

Kenangan…suka duka Pra-U 2009/2010. Semoga berjaya ke menara gading.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

ANDA MENGANTUK DALAM KELAS ?

BAGAIMANA MENGATASI MENGANTUK ?

ANDA RATU  @ RAJA MENGANTUK?

Anda seorang pelajar . Anda sering mengantuk sebaik memulakan membaca buku khasnya buku Sejarah ? Anda juga sering tertidur  atau tersengguk-sengguk waktu kuliah dalam kelas. Memang susah nak atasi masalah ni, tapi cuba panduan ni……

image

Ngantuknya nyerrrrr ……aKU

JADI BAGAIMANA MENGATASI MENGANTUK?

Antaranya (buat ikut kesesuai tempat) :

1. Dapatkan tidur yang cukup. Berapa jam? 5 jam semalam sudah memadai - dari jam 12.30 tengah malam hingga 5.30 pagi. Tetapi anda sering tidur hingga 8 jam. Ini bermakna anda kerugian 3 jam sehari (1/8 hari). Jika anda berusia 24 tahun ini bermakna anda telah kerugian 3 tahun!

2. Jika anda terlalu letih dan memerlukan penumpuan di sebelah petang, tidurlah 30 - 45 minit sebelum waktu Zohor (Dipanggil sebagai Qailullah - ini sunah Rasulullah SAW). 1 jam tidur Qailullah menyamai 3 jam tidur malam.

3. Bila anda belajar atau bekerja, anda mesti bersedia untuk melakukan 2 kerja:

a) Kerja utama.

b) Kerja sokongan yang aktif.

Sebaik anda mula mengantuk, terus lakukan kerja sokongan. Contoh kerja sokongan:

a) Mencari rujukan.

b) Menyusun fail atau data.

c) Bangun dan berkomunikasi sebentar dengan kawan atau rakan sejawat.

d) Mencari bahan dari Internet. ( Buka blog Sejarah 1 dan baca ….. cari bahan )

4. Lakukan aktiviti yang memerlukan pergerakan seperti:

a) Melakukan kerja sambil berdiri atau berjalan.

b) Melihat pemandangan hijau yang saujana melalui tingkap atau keluar bangunan.

c) Mengemas bilik belajar sebentar.

5. Buat secawan kopi panas.

6. Berwuduk dengan memasang niat untuk menghalau syaitan.

7. Membaca akhbar (jangan lebih dari 10 minit).

8. Buat senaman setempat untuk meregangkan otot-otot yang letih seperti:

a) Meramas dan menggerakkan jari tangan dan kaki.

b) Menggerakkan bahu dan leher.

c) Meregangkan lengan.

image

Bila nak habis Sejarah ni …. ngantuk lorrr ???

IBU MENGELAKKAN MENGANTUK

Tanamkan motivasi yang tinggi untuk menyiapkan kerja anda dengan pencapaian yang paling cemerlang. Anda hendaklah mengejar masa yang ada. Seolah-olah anda tidak ada masa untuk berpaling ke kiri dan ke kanan. Lakukan banyak item dalam masa yang singkat.

MAKANAN YANG MENYEBABKAN MENGANTUK

1. Makan pagi yang berat seperti nasi (makanan ini sesuai jika anda hendak bekerja keras seperti ke sawah atau ke ladang).

2. Nasi pulut.

3. Makan tengah hari yang berat.

MAKAN PAGI UNTUK MENGELAKKAN MENGANTUK

1. Bijirin yang mudah hadam dan memberi banyak tenaga.

2. Fresh orange.

3. Buah-buahan.

4. Air mineral.

5. Susu - memberi anda tenaga.

MENGELAKKAN MENGANTUK KETIKA KULIAH ATAU DISKUSI

1. Fokus.

2. Masukkan minat yang mendalam.

3. Catat menggunakan peta minda.

4. Pastikan anda mendengar dengan jelas.

5. Baca fikiran pensyarah/guru  atau pasangan diskusi anda.

6. Keluarkan pengalaman atau pengetahuan lalu sebagai input perbincangan semasa.

image

Ha…. ngadap lap top, tak ngantuk !

MENGELAKKAN MENGANTUK KETIKA DALAM KERETA

1. Mulakan topik perbualan atau perbincangan.

2. Pandang jauh keluar.

3. Beri komen apa yang anda lihat di luar kereta.

4. Elakkan membaca ketika di dalam kereta.

5. Pasang muzik, radio atau bahan audio kegemaran anda.

6. Anda boleh menghafal al-Quran menggunakan CD berkaitan.

7. Bayangkan aktiviti dan kegembiraan yang anda akan lalui di penghujung perjalanan.

ANDA MASIH MENGANTUK?

Itulah kelemahan makhluk manusia berbanding malaikat yang tidak pernah mengantuk dari mencatat setiap detik kebajikan dan dosa yang kita lakukan. Malaikat juga tidak pernah mengantuk dan letih dalam mentaati Allah setiap masa tanpa sebarang bantahan, atau rasa tak puas hati kepada Allah.

Sedangkan kita ? Kadang-kadang ketika memegang sebatang pen pun boleh terjatuh kerana mengantuk! Fikir-fikirkan dan ambil tindakan yang sewajarnya.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

Sunday, May 1, 2011

NILAI MOTIVASI ANDA !

PELAJAR SMKDARY MESTI BACA !

image VS image = image

MOTIVASI LEMBU VS MOTIVASI ANDA !

Orang kita selalu mengaitkan lembu dengan seseorang yang bodoh. Dia akan terus bandingkan dan kata, “ko ni bodoh macam lembu!”. Er, sori saya cakap macam tu. Macam keras bunyinya. Lebih baik berterus terang supaya anda faham. Motivasi susah nak berkias-kias, nanti orang salah faham.

Lembu tu, walaupun binatang yang dianggap bodoh, sebenarnya ada motivasi tersirat yang kita boleh ambil darinya. Walaupun lembu nampak bodoh sebab kerjanya hanya meragut rumput, tak de perkara lain cuma rumput, rumput dan rumput, lembu meragut dengan penuh konsisten, ‘persistence’ pula tu.

Dia tak hirau hal lain, tak sibuk ambil tahu perkara-perkara lain mahupun dok sibuk ngumpat, dan bergosip hal dunia dengan lembu-lembu lain. Yang dia tau, ragut rumput, makan rumput, dan kunyah rumput . Kesan dari itu, lembu jadi cukup bagus, cukup cemerlang sekali meragut rumput. Silap-silap habis rata rumput jadinya macam kita potong rumput pakai mesin rumput.

Jika ada anugerah meragut rumput, mungkin lembu itu mendapat tempat pertama, menjadi calon ‘fevret’. Seekor lembu tak akan pernah mengacau kawasan lembu-lembu lain dan tak akan pernah menceroboh ‘territory’ yang bukan dia punya.

Haa..tengok tu, walaupun lembu ni kita anggap macam bodoh, tapi sebodoh-bodoh lembu, kita boleh belajar sesuatu, kemudian serap apa yang kita pelajari tu supaya kita makin maju. Bukan terus mengeluh dan mengantuk ! Anda faham tak ?

Mesti ada sebab kenapa lembu dijadikan sifatnya macam tu. Kejadiannya mesti untuk menyempurnakan sesuatu dan sebagai pelengkap kepada peranan kita manusia untuk melaksanakan misi sebagai khalifah di muka bumi. Jangan pandang rendah pada lembu.

Biarlah kerajinan kita mengalahkan kerajinan lembu. Biarlah ‘kekonsistenan’ usaha kita mengalahkan ‘kekonsistenan’ lembu, walaupun dia cuma seekor lembu. Sebodoh-bodoh lembu, ia haiwan yang sangat rajin, cemerlang melaksanakan kerjanya.

Kita, entah macam mana, mungkin cemerlang kita sekejap saja sebab fokus fikiran kita terarah kepada banyak perkara, terutama masalah …………banyak masalah yang dijadikan alasan itu dan ini .

Masalah mabuk cinta @ cinta monyet,

Masalah perasaan dan perasantan ,

Masalah asyik nak berfacebook,

Masalah sibuk sangat…banyak tugas rasmi dan tak rasmi

Masalah tak cukup masa,

Masalah asyik mengantuk dalam kelas…tak da fokus !

Masalah tak baca buku ( Sejarah 1 ),

Masalah malas nak baca buku,

Masalah tak minat (kononnya),

Masalah tak nak ambik kisah…buat tak kisah… apa aku kisah !

dan pelbagai masalah yang kadang-kadang dicari………

Anda faham tak !

Oleh itu sedarlah dari lamunan anda. Keluar dari ilusi. Buat perubahan.

Peperiksaan Pertengahan Tahun 2011 dah dekat . Peperiksaan STPM 2011 juga kira dah dekat.

Sedarlah ! Ayuh, mula memberi perhatian dan buat perubahan secara bersungguh-sungguh .

Tinggalkan segala masalah yang dijadikan alasan. Inilah masanya .

SEMUA PELAJAR SAYA MESTI TARGET – SEJARAH ‘A’ . ADA BERANI ?

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH STPM

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.