ENJIN CARIAN BAHAN

Sabtu, 7 Mei 2011

BELAJAR SEJARAH : ELAKKAN HANGAT-HANGAT TAHI AYAM

HANGAT-HANGAT TAHI AYAM….

image

Anda semua biasa dengar peribahasa tu kan? Dan ada kalanya, kita juga terjerat dalam keadaan “hangat-hangat tahi ayam”.

Pada mulanya, semangat berkobar-kobar nak lakukan “sesuatu”. Motivasi pun tinggi! Semangat tinggi! Bersungguh-sungguh dan penuh keyakinan.

“ Alih-alih, 2-3 hari atau 2-3 minggu atau 2-3 bulan kemudian, habis semua lentur. Motivasi, semangat dan keyakinan hilang ”

Bagaimana caranya untuk ‘maintain’ dan meneruskan sesuatu motivasi?

Cara saya adalah dengan melakukan “sesuatu” tersebut setiap hari. Jangan lakukan bagaikan melepaskan batuk di tangga sahaja, atau cukup syarat sahaja, tetapi lakukan bersungguh-sungguh setiap hari. Ini akan menambahkan momentum anda.

“The trick is, jangan biarkan satu hari berlalu tanpa anda melakukan perkara tersebut kerana ini akan mengurangkan momentum anda”

Katalah anda ingin meningkatkan pencapaian dalam Subjek Sejarah 1 ke arah skor A. Setiap hari, lakukan sesuatu supaya anda lebih dekat dalam mencapai matlamat anda tersebut. Setiap hari MESTI ada sesuatu yang anda lakukan untuk peningkatan pencapaian subjek Sejarah 1.

  • Baca teks,
  • Catat nota,
  • Baca soalan jawapan,
  • Buat perbincangan kumpulan,
  • dan sebagainya.
  • Jangan lupa juga sentiasa berdoa dan minta pada Allah. Itulah kunci segalanya agar ianya menjadi berkat.

Takkanlah dalam banyak-banyak usaha tu, tak de yang anda faham tajuk tu  walaupun sedikit. Tentu ada tambah dan dapat  ilmu, betul kan?  Mana baik, daripada tak usaha langsung dengan dapat sikit kefahaman tentang sesuatu tajuk? Fikir-fikirkan …..

“Aplikasi cara ini untuk apa sahaja yang anda ingin lakukan. Kebanyakan kita sering mengalami penyakit hangat-hangat tahi ayam ini. Dan ianya adalah amat merugikan apabila momentum kita hilang”

Keep the momentum going!

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.