ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Selasa, 3 Mei 2011

ANDA MENGANTUK DALAM KELAS ?

BAGAIMANA MENGATASI MENGANTUK ?

ANDA RATU  @ RAJA MENGANTUK?

Anda seorang pelajar . Anda sering mengantuk sebaik memulakan membaca buku khasnya buku Sejarah ? Anda juga sering tertidur  atau tersengguk-sengguk waktu kuliah dalam kelas. Memang susah nak atasi masalah ni, tapi cuba panduan ni……

image

Ngantuknya nyerrrrr ……aKU

JADI BAGAIMANA MENGATASI MENGANTUK?

Antaranya (buat ikut kesesuai tempat) :

1. Dapatkan tidur yang cukup. Berapa jam? 5 jam semalam sudah memadai - dari jam 12.30 tengah malam hingga 5.30 pagi. Tetapi anda sering tidur hingga 8 jam. Ini bermakna anda kerugian 3 jam sehari (1/8 hari). Jika anda berusia 24 tahun ini bermakna anda telah kerugian 3 tahun!

2. Jika anda terlalu letih dan memerlukan penumpuan di sebelah petang, tidurlah 30 - 45 minit sebelum waktu Zohor (Dipanggil sebagai Qailullah - ini sunah Rasulullah SAW). 1 jam tidur Qailullah menyamai 3 jam tidur malam.

3. Bila anda belajar atau bekerja, anda mesti bersedia untuk melakukan 2 kerja:

a) Kerja utama.

b) Kerja sokongan yang aktif.

Sebaik anda mula mengantuk, terus lakukan kerja sokongan. Contoh kerja sokongan:

a) Mencari rujukan.

b) Menyusun fail atau data.

c) Bangun dan berkomunikasi sebentar dengan kawan atau rakan sejawat.

d) Mencari bahan dari Internet. ( Buka blog Sejarah 1 dan baca ….. cari bahan )

4. Lakukan aktiviti yang memerlukan pergerakan seperti:

a) Melakukan kerja sambil berdiri atau berjalan.

b) Melihat pemandangan hijau yang saujana melalui tingkap atau keluar bangunan.

c) Mengemas bilik belajar sebentar.

5. Buat secawan kopi panas.

6. Berwuduk dengan memasang niat untuk menghalau syaitan.

7. Membaca akhbar (jangan lebih dari 10 minit).

8. Buat senaman setempat untuk meregangkan otot-otot yang letih seperti:

a) Meramas dan menggerakkan jari tangan dan kaki.

b) Menggerakkan bahu dan leher.

c) Meregangkan lengan.

image

Bila nak habis Sejarah ni …. ngantuk lorrr ???

IBU MENGELAKKAN MENGANTUK

Tanamkan motivasi yang tinggi untuk menyiapkan kerja anda dengan pencapaian yang paling cemerlang. Anda hendaklah mengejar masa yang ada. Seolah-olah anda tidak ada masa untuk berpaling ke kiri dan ke kanan. Lakukan banyak item dalam masa yang singkat.

MAKANAN YANG MENYEBABKAN MENGANTUK

1. Makan pagi yang berat seperti nasi (makanan ini sesuai jika anda hendak bekerja keras seperti ke sawah atau ke ladang).

2. Nasi pulut.

3. Makan tengah hari yang berat.

MAKAN PAGI UNTUK MENGELAKKAN MENGANTUK

1. Bijirin yang mudah hadam dan memberi banyak tenaga.

2. Fresh orange.

3. Buah-buahan.

4. Air mineral.

5. Susu - memberi anda tenaga.

MENGELAKKAN MENGANTUK KETIKA KULIAH ATAU DISKUSI

1. Fokus.

2. Masukkan minat yang mendalam.

3. Catat menggunakan peta minda.

4. Pastikan anda mendengar dengan jelas.

5. Baca fikiran pensyarah/guru  atau pasangan diskusi anda.

6. Keluarkan pengalaman atau pengetahuan lalu sebagai input perbincangan semasa.

image

Ha…. ngadap lap top, tak ngantuk !

MENGELAKKAN MENGANTUK KETIKA DALAM KERETA

1. Mulakan topik perbualan atau perbincangan.

2. Pandang jauh keluar.

3. Beri komen apa yang anda lihat di luar kereta.

4. Elakkan membaca ketika di dalam kereta.

5. Pasang muzik, radio atau bahan audio kegemaran anda.

6. Anda boleh menghafal al-Quran menggunakan CD berkaitan.

7. Bayangkan aktiviti dan kegembiraan yang anda akan lalui di penghujung perjalanan.

ANDA MASIH MENGANTUK?

Itulah kelemahan makhluk manusia berbanding malaikat yang tidak pernah mengantuk dari mencatat setiap detik kebajikan dan dosa yang kita lakukan. Malaikat juga tidak pernah mengantuk dan letih dalam mentaati Allah setiap masa tanpa sebarang bantahan, atau rasa tak puas hati kepada Allah.

Sedangkan kita ? Kadang-kadang ketika memegang sebatang pen pun boleh terjatuh kerana mengantuk! Fikir-fikirkan dan ambil tindakan yang sewajarnya.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

cikgu sy suke cara cikgu aja sj skrg
da xmgantok lg.dulu cikgu je asik bace,kami dgr n tanda..padang tembus je cikgu dloo.terima kasih ats teguran cikgu.

-wAn- berkata...

ad0i..
pelu ke ade gambar sy cg??
siap ngn title KU lg..
mmg dpt publisiti la sy lpas nie..haha
2 gmbr td0 skjp cg, penat cgt..

p/s : mcm tau je sape k0men kat ats tu...

ekin berkata...

ha3,wan kaki tido

-wAn- berkata...

pelu ke ekin??
punce aku balas..

CIKGU, EKIN NIE KAKI G0SIP DALAM KELAS..
SEMUA CERITE DIE TAU..
DA LA MULUT TAK TAU NAK BENTI BERCAKAP..haha

ekin berkata...

wan esk aq blz kata2 ko nie
nie bloq cgu
aq xbdaya nk lawan ko nie ha
ha3,bg taw cgu rahsia ko ru taw!!

-wAn- berkata...

rsie ape??
xyh nk ugut aku la..haha
sikit pn xg0yang..

ekin berkata...

Gunakan Bahasa Yang Beretika,nsb cgu tls!!
law x,siap la ko wan..
ha3,xpe2..xtakut yee??bakal mjatuhkan status k.u ko t ru taw.
nk wat aduan niee,haha
da la xmo,gado dgn ko.jum ambik iktibar pew cgu tls..sia2 gado dgn ko.bek ko aja aq sj lg bgus.haha

rara berkata...

nseb amik pic K.U je..pnca pas ni berhati-hati lam klas..hee :)

-wAn- berkata...

rara = sara ..
pic dak laen 2 tgu mase je..
bek s0h cg amek pic sume dak..haha

rara berkata...

oit2, perlu k gtau real nme?? ggrrrr

-wAn- berkata...

aKU??
b0le la..haha

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.