ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Khamis, 10 Februari 2011

HARI VALENTINE @ HARI KEKASIH

Tarikh 14 Februari sudah pastinya harga bunga ros akan jauh lebih mahal daripada hari-hari biasa. Begitu juga dengan pakej-pakej istimewa yang disediakan oleh kebanyakan restoran dan hotel. Tidak ketinggalan juga radio dan tv menyiarkan rancangan istimewa bersempena dengan Hari Valentine atau Hari Mengingati Kekasih ini. Setiap tahun pada hari ini ramai pasangan kekasih akan meraikannya.

Pada hari ini, bunga ros dan kadang-kadang berserta hadiah seperti coklat akan diberi kepada pasangan masing-masing. Di samping itu ada juga yang pergi makan malam bersama. Paling kurang pun ucapan sayang akan dilafaz atau dinyatakan melalui sms, email atau kad pada tanggal 14 Februari ini. Semua ini adalah untuk menzahirkan perasaan hati kepada pasangan yang disayangi.

Bolehkah hari Valentine diraikan oleh umat Islam?

Apakah hari Valentine itu? Siapakah Valentine sebenarnya? Kenapa ianya dikenali sebagai hari memperingati kekasih? Bila dan bagaimanakah sambutan ini bermula? Kenapa pada 14 Februari? Bolehkah hari Valentine ini disambut oleh umat Islam? Sebenarnya terdapat beberapa cerita tentang hari kekasih ini. Beberapa orang ulama juga telah membuat kenyataan mengenai hukum menyambut hari kekasih ini.

Berikut disenaraikan beberapa penulisan yang berkaitan dengan persoalan di atas;

Catatan Pendita Perayaan Valentine’s Day Atau Hari Kekasih

Al-Islahonline Pandangan Islam Terhadap Hari Valentine

Utusan Malaysia Murtad Sambut Hari Kekasih

Utusan Malaysia Haram Sambut Hari Kekasih

Mutiara Hati Valentine's Day, Apa Pandangan Islam?

Dunia Hatiku Sambutan Yang Mengarut!

Wadah Wanita Islam Usah Terperangkap Jerat Cinta Valentine

Jabatan Mufti Negeri Selangor Hukum Menyambut Valentine's Day

Sesudah membaca penulisan di beberapa laman web di atas, persoalan tentang hari Valentine akan terjawab atau mungkin timbul pula beberapa kemusykilan lain. Bagaimana pula dengan perayaan Tahun Baru Cina, Deepavali dan Krismas?

Walau apapun sama-samalah difikirkan dan fahamilah nas dan hujah yang diberikan supaya tidak silap meletakkan pendirian diri. Di samping niat yang betul bila melakukan sesuatu itu.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

5 ulasan:

nina nasaruddin berkata...

assalamualaikum cikgu !
saya boyfriend pun takde, so takleh la nak sambut valentine2 ni. hehe

Cikgu Rashman berkata...

Waalaikummussalam....eloklah macam tu....

Cikgu Rashman berkata...

PPMM: Warta 'Valentine' haram seluruh negara
Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia (PPMM) hari ini menyeru supaya fatwa pengharaman sambutan Hari Valentine diwartakan di seluruh negara.

Presidennya Zainul Rijal Abu Bakar berkata, langkah itu perlu dilakukan "bagi membolehkan pihak berkuasa agama mengambil tindakan lebih tegas."

Katanya, masih terdapat sebahagian umat Islam yang menyambut hari berkenaan walau ianya telah diputuskan sebagai "haram" oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada November 2005.

"Tidak ada salahnya pihak yang diberi kuasa melaksanakan kawalan moral sebagaimana yang dibenarkan oleh undang-undang terhadap umat Islam.

"Malah orang awam juga dibenarkan mengikut Akta Tatacara Jenayah (Mahkamah Syariah) di Wilayah Persekutuan dan negeri-negeri melaksanakan kawalan pencegahan maksiat ini seperti yang dibenarkan oleh undang-undang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, pihak berkuasa agama Islam perlu tegas dalam menjalankan kawalan pencegahan maksiat seperti itu dan bukannya terhad kepada hari Valentine sahaja.

"Tiada istimewanya hari tersebut yang membolehkan umat Islam bebas dari undang-undang jenayah syariah.
"Kawalan pencegahan maksiat ini perlu terus dilaksanakan sepanjang tahun selepas ini," katanya.

Katanya lagi, PPMM turut kesal dengan kenyataan golongan tertentu yang mempertikai pengharaman Hari Valentine.

Beliau mendakwa, Hari Valentine itu sememangnya berpunca daripada agama Kristian serta disambut bagi mengingati seorang santonya – Saint Valentine.

"Saint Valentine dianggap sebagai pejuang agama Kristian yang dibunuh kerana menyebarkan agama Kristian oleh orang Rom.

"Saint Valentine dianggap sebagai utusan agama Kristian yang dikenang, didewakan serta dipuja pada tarikh kematiannya," katanya lagi.

-wAn- berkata...

tp cm pelik..
kenape 2005 bru nk fatwakan HARAM?

cg patut bace nie...haha

http://wanameer.blogspot.com/2011/02/diskriminasi-form-6.html

Cikgu Rashman berkata...

tak pelik lah. Cuba berfikiran kritis dan positif. ia sudah haram sejak azali..... cuma prosedur perundangan negara Malaysia memerlukan keputusan badan yg berautoriti.....Majlis Fatwa Kebangsaan..... tapi dah buat keputusan tidak diwartakan lagi....tulah kelemahannya....
bagi orang yang beriman....tiada keraguan jika ia jelas menyelahi hukum syarak.... jangan berdolak dalih lagi......

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.