ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Selasa, 13 Julai 2010

RAMALAN BOLA PIALA DUNA VS SOALAN RAMALAN SEJARAH STPM 2010

Salam sejahtera semua pelajar khususnya pelajar saya di SMK DARY. Artikel ni terus saya tulis setelah balik dari sekolah. Saya dapat ilham masa baca surat khabar ketika tunggu majlis seminar keibubapaan dan tandatangan kad pelaporan keputusan PPT. Saya balik awal sebenarnya.Jam 4.00 saya dah sampai rumah. Majlis tak habis lagi sebab yang penting ialah guru kelas. Saya terpanggil untuk menulis apabila bersembang dengan si Effi  dan Ain yang merungut pening, banyak sangat nak dibaca. Effi pening sebab dia antara nama harapan dalam senarai PPD. Keputusan Sejarahnya merudum. Jadi saya balik dan terus mengadap lap top TOSHIBA saya. Berhenti jap solat asar kat surau. Jadi baca baik-baik. Anda berada dalam kategori mana ?

Anda tentu kenal dengan si Paul sotong kurita yang kononnya pandai dan tepat meramal keputusan bola sepak piala dunia 2010. Kebetulannya tepat apabila si sotong meramal keputusan German kalah dengan Serbia peringkat kumpulan, German menang tempat ketiga dan Sepanyol johan piala dunia. Semua orang dah tau. Tapi asalnya semuanya ramalan. Ramalan boleh jadi betul, boleh jadi salah. Khabarnya, sekarang Paul si sotong kurita sudah bersara dari membuat ramalan setelah piala dunia tamat. Khabarnya si sotong ni juga  dapat ancaman bunuh dari pihak tertentu. Huh…. nampak macam hebat sotong ni.

Tapi ia hanya seekor sotong.Semuanya hanya kebetulan. Sebagai seorang muslim, kita jangan taasub  dengan sotong ni. Saya sebenarnya bukan nak cerita pasal sotong kurita ni, tapi pasal soalan ramalan khususnya ramalan Sejarah 1 STPM 2010.

Ramai pelajar minta saya soalan ramalan. Bila saya bagi ceramah teknik menjawab, itulah yang ditunggu-tunggu. Fokus penting ada yang tidak diberi perhatian sangat iaitu kaedah memahami soalan dan cara menjawab dengan betul. Yang ditunggu ialah soalan ramalan.

Saya bukan macam si Paul sotong kurita. Saya tidak mampu meramal macam si sotong. Si Paul tu sotong….. binatang. Saya manusia. Walaupun akal manusia kurniaan Allah lebih tinggi dari sotong tapi manusia macam percaya cakap dan ramalan sotong. Pelik juga kan ?

Ramalan hanya ramalan. Nabi Muhammmad pernah menyatakan bahawa ramalan si tukang tilik itu tetap bohong walaupun tilikan @ ramalannya tepat. Kerana asalnya semua hanya ramalan. Apatah lagi jika cara menyalahi syariat dan sekali gus iktiqad. Boleh syirik tau……..

Dalam konteks nak ambil periksa ni, tak boleh meramal ke ? Ramalan tetap ramalan. Dalam konteks kita nak ambil periksa ni,  soalan ramalan sebahagian kecil dari usaha kita. Tapi bukan itu keutamaan. Bukan itu persediaan utama. Bukan hanya tunggu soalan ramalan baru nak mula belajar. Bukan percaya soalan ramalan seratus persen. Itu yang salah. Hanya anda yang tahu, bagaimana kebergantungan anda terhadap soalan ramalan. Tanya diri anda sendiri.

Soalan MPM bukan senang nak bocor. Ketahanan dan pertahanannya tinggi. Sama ada saya atau sesiapa sahaja mengemukakan soalan ramalan, itu hanya ramalan. Itu hanya ‘instinct’ saya sahaja. Anda mesti bermula dengan kerja kuat yang berterusan dan konsisten. Soalan ramalan hanya bantuan  yang jika tepat keluar tidak apa dan kalau tak keluar pun tak apa. Jika tepat atau sipi sebagaimana yang diramal, itu bonus bagi anda. Mudahlah anda menjawab. Anda boleh senyum lebar. Kalau tak tepat, tak apa. Tapi jika anda bergantung sepenuhnya kepada soalan ramalan, sangatlah bahayanya. Kalau tak keluar dan biasanya jarang tepat pun, anda merana…… .

Anda faham sekarang. Memang ramai yang menyatakan banyaknya nak dibaca, cikgu ! Pening. Kalau soalan ramalan ada mudah sikit. Betul juga tapi saya tetap menyatakan soalan ramalan adalah sebahagian kecil dari persediaan anda. Bagi saya, tidak salah jika anda menggunakan soalan ramalan secara bersepadu dan bijak sana dalam persediaan anda menghadapi kertas Sejarah 1 ni. Kita fahami, tema yang ingin dipelajari dan baca sangat banyak dan luas. Yang penting anda perlu bijak menanganinya. Jadilah pelajar yang bijak . Anda berada dalam kategori mana ? Mengharap sangat soalan ramalan, ada tak pa tak da tak pa, 50-50.

Selamat Berusaha. Semoga sukses selalu. Semoga anda semua berjaya skor A dalam Sejarah.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

2 ulasan:

ain shariff berkata...

alamak !! Knpe nme saya ade ?? Agka musykil di sini..hehe..
to mr.rasman.. Ok2.. Sy telah brazam untuk bace sume nye(hurmm mksd sy x laa bce abeh bku teks tu,bce yg sy plg krang paham jer..he3)Sedaya upaye tgh kmpul semangat n kekuatan untk mndapatkn A dlm sume sbjek(espcially SEJARAH)
Doakn sy cikgu.. AMIN!~!

Cikgu Rashman berkata...

Semoga awak mendapat motivasi baru. Terus usaha.....saya doakan awak dapat A nanti. Insyaallah.

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.