ENJIN CARIAN BAHAN

Selasa, 13 Julai 2010

PANDUAN MENULIS ESEI

Assalamualaikum , khususnya pelajar saya di SMK DARY dan semua pelajar Sejarah 1.

Di bawah ini dinyatakan sekali lagi panduan untuk menulis esei Sejarah 1 STPM. Panduan ini sangat berguna agar esei yang anda tulis menepati kehendak dari segi format menjawab.

Apa yang penting, jawablah apa yang dikehendaki oleh soalan. Gunakan segala ilmu dan idea yang anda telah baca untuk membentuk jawapan yang memenuhi kehendak soalan. Saya suka sarankan, jika ada fakta atau isi yang tak pasti,  tulis juga. Itulah jalan paling selamat. Ada banyak isi, tulis semua. Jangan sesekali biarkan tanpa jawapan. Usaha perah otak. Gunakan kaedah pertanyaan 5W 1H untuk mencungkil idea. Kalau anda dah baca, takkanlah tak dapat buat perkaitan langsung.

Saya ingin menyakinkan anda bahawa, sistem pemeriksaan kertas Sejarah STPM akan dilakukan dengan prioriti menguntungkan calon. Jangan risau sangat tentang itu. Tugas anda, jawab seperti soalan hendak dengan kreatif dan tepat. Selebihnya, adalah tugas pemeriksa lantikan MPM. Itu tugas mereka. Anda berdoa sahaja selepas itu.

Selamat berusaha. Sejarah mesti A (InsyaAllah)

A.  CIRI-CIRI PENDAHULUAN

1. Perenggan Pertama

2. Bukan Kehendak Soalan / Isi

3. Pengertian Kepada Konsep

4. Latar Belakang Kawasan

5. Latar Belakang Kepada Tema

B.  ISI:

  • Fakta
  • Huraian  + Contoh

FAKTA:

  1. Bilangan fakta bergantung kepada bahagian kehendak soalan tu.
  2. Satu bahagian : biasanya perlu ada 7 isi ( Jika ada lebih , tulis semua lebih selamat kerana selagi markah isi belum mencapai jumlah maksimum, anda akan dapat markah setiap isi yang ditulis)
  3. Lebih daripada satu bahagian: Perlu pertimbangkan kepentingan bahagian.( Contoh : Kalau soalan hendak konsep dan faktor, tentulah markah faktor lebih banyak daripada konsep )
  4. Fakta yang baik mempunyai huraian dan contoh
  5. Setiap fakta ditulis dalam satu perenggan

HURAIAN:

  1. Menjadi penerangan kepada fakta
  2. Soalan yang boleh mendorong kepada huraian ialah;mengapa/kenapa,/bagaimana/apakah implikasi/kesannya ( Kaedah 5W 1H la )
  3. Satu fakta memadai dengan 4-5 huraian

CONTOH:

  1. Merupakan bukti kepada fakta atau huraian
  2. Soalan yang boleh mendorong mengemukakan contoh:

i. Bila (tarikh, tahun, abad)

ii. Siapa (nama, kaum,)

iii. Di mana (tempat)

iv. Banyak mana (kadar, bilangan)

v. Apa ( peristiwa )

C.  KESIMPULAN:

1. Apa sahaja yang berkaitan.

2. Tidak mengulangi pernyataan soalan

3. Tidak menyenaraikan/mengulang isi


Pendahuluan dan Kesimpulan adalah bahagian yang mudah untuk dapat markah. Jangan abaikan bahagian ini. Sebanyak 4 atau 5 markah maksimum boleh anda kutip di sini. Jangan buat sambil lewa …….

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

3 ulasan:

Apai S-tamarya berkata...

Terima kasih atas perkongsian saudara...

Tanpa Nama berkata...

oh terima kasih,tapi boleh bagi contoh contoh fakta.?

AkuNORMAL berkata...

Bagaimna untuk menjawab soalan yang bermula dengan "ulaskan "...

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.