ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Sabtu, 31 Julai 2010

MOTIVASI LEMBU VS MOTIVASI ANDA !

PELAJAR SMKDARY MESTI BACA !

image  VS  image   =   image  

MOTIVASI LEMBU VS MOTIVASI ANDA !

Orang kita selalu  mengaitkan lembu dengan seseorang yang bodoh. Dia akan terus bandingkan dan kata, “ko ni bodoh macam lembu!”. Er, sori saya cakap macam tu.  Macam keras bunyinya. Lebih baik berterus terang supaya anda faham. Motivasi susah nak berkias-kias, nanti orang salah faham.

Lembu tu, walaupun binatang yang dianggap bodoh, sebenarnya ada motivasi tersirat yang kita boleh ambil darinya. Walaupun lembu nampak bodoh sebab kerjanya hanya meragut rumput, tak de perkara lain cuma rumput, rumput dan rumput, lembu meragut dengan penuh konsisten, ‘persistence’ pula tu.

Dia tak hirau hal lain, tak sibuk ambil tahu perkara-perkara lain mahupun dok sibuk ngumpat, dan bergosip hal dunia dengan lembu-lembu lain. Yang dia tau, ragut rumput, makan rumput, dan kunyah rumput . Kesan dari itu, lembu jadi cukup bagus, cukup cemerlang sekali meragut rumput. Silap-silap habis rata rumput jadinya macam kita potong rumput pakai mesin rumput.

Jika ada anugerah meragut rumput, mungkin lembu itu mendapat tempat pertama, menjadi calon ‘fevret’. Seekor lembu tak akan pernah mengacau kawasan lembu-lembu lain dan tak akan pernah menceroboh ‘territory’ yang bukan dia punya.

Haa..tengok tu, walaupun lembu ni kita anggap macam bodoh, tapi sebodoh-bodoh lembu, kita boleh belajar sesuatu, kemudian serap apa yang kita pelajari tu supaya kita makin maju. Bukan terus mengeluh dan mengantuk ! Anda faham tak ?

Mesti ada sebab kenapa lembu dijadikan sifatnya macam tu. Kejadiannya mesti untuk menyempurnakan sesuatu dan sebagai pelengkap kepada peranan kita manusia untuk melaksanakan misi sebagai khalifah di muka bumi. Jangan pandang rendah pada lembu.

Biarlah kerajinan kita mengalahkan kerajinan lembu. Biarlah ‘kekonsistenan’ usaha kita mengalahkan ‘kekonsistenan’ lembu, walaupun dia cuma seekor lembu. Sebodoh-bodoh lembu, ia haiwan yang sangat rajin, cemerlang melaksanakan kerjanya.

Kita, entah macam mana, mungkin cemerlang kita sekejap saja sebab fokus fikiran kita terarah kepada banyak perkara, terutama masalah …………banyak masalah yang dijadikan alasan itu dan ini .

Masalah mabuk cinta @ cinta monyet,  

Masalah perasaan dan perasantan  ,

Masalah asyik nak berfacebook,

Masalah terlalu sibuk ……sibuk sesangat….. banyak tugas yang diberikan

Masalah tak baca buku ( Sejarah 1 ),

Masalah malas nak baca buku,

Masalah tak minat (kononnya),

Masalah tak nak ambik kisah…buat tak kisah…apa aku kisah ! 

dan pelbagai masalah yang kadang-kadang dicari………

Anda faham tak  !

Oleh itu sedarlah dari lamunan dan alasan. Keluar dari ilusi. Buat perubahan .

Peperiksaan Pertengahan Tahun 2011 dah dekat . Peperiksaan STPM 2011 juga kira dah dekat.

Sedarlah ! Ayuh, mula memberi perhatian dan buat perubahan secara bersungguh-sungguh . 

Tinggalkan segala masalah yang dijadikan alasan. Inilah masanya ………

TARGET UNTUK SEMUA PELAJAR SAYA - SEJARAH MESTI  ‘A’. ADA BERANI ?

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.