ENJIN CARIAN BAHAN

Jumaat, 18 Jun 2010

TAMADUN ISLAM – TEMA 5 : INSTITUSI PENDIDIKAN DI ACHEH ABAD KE 17

Bincangkan perkembangan institusi pendidikan Islam di Acheh pada abad ke-17 Masihi.

Pengenalan

  1. Selepas kejatuhan Melaka di tangan Portugis pada tahun 1511, Acheh mengambil alih peranan Melaka sebagai pusat perdagangan di Alam Melayu.
  2. Acheh turut memainkan peranan sebagai pusat pengajian agama Islam yang utama di Nusantara.
  3. Institusi pendidikan Islam di Acheh merupakan institusi yang tersusun dan terancang.
  4. Pendidikan asas bermula di Madrasah atau Meunasah, diikuti dengan pendidikan menengah di Rangkang dan seterusnya pendidikan tinggi dijalankan di Balee.
  5. Pengajian Islam berkembang dengan pesat merangkumi tugas bahasa, iaitu fiqh, usuluddin dan tasawuf.
  6. Pendidikan di Acheh terbahagi kepada lima peringkat:-

i. Pendidikan dasar – madrasah

ii. Pendidikan menengah – rangkang

iii. Pendidikan tinggi di Ballee

iv. Kumpulan beberapa Rangkang Ballee – melahirkan dayah

v. Pendidikan yang dijalankan di masjid seperti Masjid Baiturahman, Baiturahim dan Bait Mushadah.

Isi Penting (5 isi X 4 markah = 20 markah)

1. Madrasah atau Meunasah

  • Merupakan institusi pendidikan permulaan yang biasanya didirikan di setiap kampung.
  • Para pelajar diajar membaca al-Quran, membaca dan menulis huruf Arab dan belajar perkara-perkara asas dalam Islam.
  • Selain itu, pelajar turut mempelajari ilmu fardu ain seperti Rukun Iman, Rukun Islam, fekah, ibadat dan akhlak.
  • Para pelajar juga dilatih bernasyid yang berhubung dengan agama iaitu dinakan dike (zikir) atau seulaweut (salawat) pada setiap malam Jumaat.
  • Anak-anak yang khatam al-Quran diajar beberapa kitab agama yang ditulis dalam bahasa Jawa dan Acheh seperti Kitab Perukunan dan Risalah Masailal al-Muhtadin.
  • Sejarah Islam juga diajar dengan cara bercerita.

2. Masjid

  • Berfungsi sebagai pusat pendidikan dan juga pusat kegiatan umat Islam.
  • Merupakan pusat pendidikan yang bersangkutan dengan pendidikan menengah pertama.
  • Beberapa masjid dinaiktaraf menjadi pusat pendidikan tinggi seperti Masjid Baiturahman.

3. Rangkang

  • Untuk melanjutkan pelajaran agama yang lebih tinggi, pelajar akan belajar di rangkang atau disebut juga pondok, pasantren atau madrasah.
  • Para pelajar mendirikan pondok-pondok kecil mengelilingi masjid yang dijadikan asrama.
  • Terdapat beberapa tahap rangkang yang bergantung kepada tahap ilmu yang dimiliki oleh guru yang mengajar.
  • Murid yang pintar pada kebiasaannya berpindah dari satu rangkang ke rangkang yang lain untuk mengikuti pelajaran daripada guru yang lebih mahir.
  • Ada antara pelajarnya yang melanjutkan pelajaran ke Makkah, India dan Mesir.
  • Rangkang yang terkenal ialah yang terletak di Banda Acheh Barussalam.
  • Banyak ulama yang terkenal dari luar negara datang mengajar di situ dan pelajar-pelajarnya juga datang dari pelbagai daerah.
  • Mata pelajaran yang diajar ialah Fekah, Ibadat, Tauhid, Tasawuf, Sejarah Islam dan Sejarah Dunia dan juga Bahasa Arab.
  • Pelajar menggunakan buku-buku yang ditulis dalam bahasa Melayu, selain daripada buku-buku bahasa Arab yang juga banyak digunakan.
  • Ilmu umum turut diajar seperti Geografi, Sejarah dan Matematik.

4. Dayah

  • Di Acheh, Dayah disamakan dengan Sekolah Menengah Atas di Indonesia atau Madrasah Aliyah.
  • Hampir setiap daerah nanggore (negeri) terdapat dayah.
  • Terdapat dayah yang berpusat di masjid bersama rangkang tetapi kebanyakan dayah berdiri sendiri di luar lingkungan masjid dengan menyediakan sebuah balai utama iaitu aula yang digunakan sebagai tempat belajar sembahyang.
  • Pusat Pengajian Tinggi Dayah Cot Kala merupakan pusat pendidikan Islam tinggi yang pertama yang di Asia yang telah melahirkan banyak ulamak yang menjadi pendakwah Islam di Nusantara.
  • Semua mata pelajaran diajar dalam bahasa Arab dengan menggunakan kitab-kitab dari Arab.
  • Dua jenis dayah iaitu dayah bersifat khusus dan dayah bersifat umum.
  • Dayah bersifat khusus seperti dayah untuk wanita sahaja, dayah yang khusus untuk mengajar dalam bidang pertanian, ilmu pertukangan, ilmu perniagaan dan sebagainya dengan menurut syariat Islam.
  • Antara dayah yang terkenal ialah Dayah Cot Kala,dan Dayah Teungku Chik.
  • Mata pelajaran yang diajar di Dayah Teungku Chik ialah bahasa Arab, Fiqh, Jinayat(hukum pidana), Fiqh Munakahat (hukum perkahwinan), Fiqh Duali (hukum tatanegara), Sejarah Islam, sejarah negara-negara, Ilmu Mantik, Tauhid/Filsafat, Tasawuf, Akhlak, Ilmu Falak, Tafsir, Hadis dan sebagainya.
  • Menurut Beaulieu (pengembara Perancis) yang pernah mengunjungi Acheh pada abad ke-17, menyatakan bahawa ajaran Islam yang berkembang sejak sekian lama telah dapat membasmi buta huruf dan buta ilmu.

5. Balai Setia Hukama dan Balai Setia Ulama

  • Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam telah menubuhkan Lembaga Pelaksana Pendidikan yang terdiri daripada Balai Setia Hukama, Balai Setia Ulama dan Balai Jamaah Himpunan Ulama.
  • Balai Setia Hukama - tempat para ulama dan ahli fikir untuk membahaskan perkara-perkara yang menyentuh tentang pendidikan.
  • Balai Setia Ulama – menguruskan maslah-masalah yang berkaitan dengn pendidikan.

6. Balai Jamaah Himpunan Ulama

  • Merupakan kelab perbincangan bagi para sarjana dan ulama bertukar-tukar pandangan, berseminar, membahaskan masalah pendidikan dan sebagai tempat pengembangan ilmu pengetahuan.

7. Jamiah/Universiti Baiturahman

  • Masjid Baiturahman dinaiktaraf menjadi Jamiah/Universiti Baiturahman.
  • Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam sendiri telah mendirikan Masjid Baiturahman yang digunakan semata-mata untuk dijadikan tempat menuntut ilmu.
  • Terdapat 17 dar (fakulti) seperti FAkulti Ilmu Tafsir dan Hadis, Fakulti Ilmu Kedoktoran, Fakulti Ilmu Kimia, Fakulti Pertanian, Fakulti Peperangan dan lain-lain lagi.
  • Tenaga pendidik terdiri daripada ulama atau sarjana dari Acheh dan juga negara-negara Islam yang lain seperti Arab, Turki, Parsi, India dan lain-lain lagi.
  • Pada zaman pemerintahan Sultan Alaidin Muda Darma Wangsa Perkasa Alam Syah (1607 – 1636), terdapat sebanyak 44 orang guru besar di Jamiah Baiturahman (A.Hasjmy).

Kesimpulan

1. Kewujudan institusi ini telah melahirkan golongan ulama dan intelektual Islam seperti Syeikh Shamsuddin al-Sumatrani, Abdul Rauf Singkel, Hamzah Fansuri dll.

2. Kesannya – telah membantu menghebatkan perkembangan Islam di Nusantara.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

5 ulasan:

syuhaila berkata...

terima kasih cikgu..

Tanpa Nama berkata...

.

Unknown berkata...

Terima kasih ckg

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah banyak membantu .Terima kasih .

Unknown berkata...

Bnyak mbntuuu :*

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.