ENJIN CARIAN BAHAN

Ahad, 21 Februari 2010

BACAAN 5 - TAMADUN DUNIA : TEMA 4 - AKTIVITI EKONOMI ALAM MELAYU ABAD KE-15


Huraikan aktiviti ekonomi yg dipraktikkan di Alam Melayu sebelum abad ke- 15.                                                                                                                           
A.  PENGENALAN ( 3 markah )
   -  Kegiatan ekonomi masyarakat Melayu Tradisional berasaskan kepada aktiviti berasaskan aktiviti pertanian yang berasaskan pertanian sara diri terdiri daripada aktiviti bercucuk tanam, menternak binatang, dan mengumpulkan hasil hutan.
   -  Masyarakat juga terlibat dalam kegiatan perlombongan dan mengumpulkan hasil hutan yang dijadikan sebagai barang pertukaran untuk mendapatkan barang-barang keperluan.
   -  Menjelang abad pertama Masihi, berlaku perkembangan pesat dalam perdagangan dan muncul politi-politi perdagangan


B.  ISI-ISI ( 7 isi x 3 m = 21 markah )
 a.  Ekonomi sara diri
  -  kegiatan ekonomi tradisional masyarakat Melayu bergantung pada aktiviti pertanian untuk tujuan sara diri, iaitu menghasilkan pelbagai bahan makanan untuk kegunaan sendiri.
  -  kegiatan pertanian terdiri daipada aktiviti bercucuk tanam, menternak binatang, menangkap ikan, memburu dan mengumpulkan hasil hutan.
  -  penanaman utama ialah penanaman padi kerana nears merupakan makanan penting di Nusantara.  Tanaman lain ialah ubi keladi,sagu,ubi .

  b.  Mengumpulkan hasil hutan.
  -   Tanah Melayu kaya dengan hasil-hasil hutan seperti kayu wangi, kayu gaharu, kapur  barus dan, rotan.
-   Hasil hutan dibawa ke pusat pengumpulan seperti Kuala Selinsing dan diedarkan ke pelabuhan-pelabuhan kecil.

 c.  Mengumpulkan hasil laut.
  -  kepulauan Melayu kaya dengan hasil laut seperti siput, kerang, dan tiram mutiara.
  -  hasil laut seperti kura-kura, siput kowri, akar bahar, dan tripang mendapat pasaran yang luas di China.
  -  kulit siput kowri digunakan sebagai mata wang manakala akar bahar dan tripang digunakan sebagai perencah sup dan untuk tujuan perubatan.
  -  turut melibatkan orang laut yang mempunyai kemahiran menyelam dan berenang untuk memungut kerang, tiram dan bunga karang.

d.  Perlombongan.
   -  hasil galian seperti galian besi,emas dan bijih timah di kawasan seperti Delta Sg  Sarawak- besi dan emas, Semenanjung Tanah Melayu pula kaya dengan besi,  Emas dan bijih timah.

e.  Perdagangan.
   - kedudukan geografi Kepulauan Melayu yang terletak di tengah-tengah jalan perdagangan antara India dan China menyebabkan aktiviti perdagangan berkembangan pesat. Perkembangan perdagangan menyebabkan muncul beberapa politi perdagangan di Alam Melayu. Contohnya, Tun Sun, Lang-ya-hsui, Fo-lo-an, Kadaram, Chih-tu, Ko-ku-la dll.
- sumber bertulis China mengandungi maklumat tentang barang-barang yang didagang di pelabuhan-pelabuhan tersebut.
   - Barang yang didagangkan :
     i.  Lang-ya-hsui  - gading gajah, tanduk badak, sumbu, gaharu, kapur barus.
     ii. Tan-ma-ling   -  madu labah, kapur barus, gading gajah, kayu gaharu.
     iii.  Kalah – kayu alges, kayu cendana, gading gajah dan ebony.
 
f.  Pusat pengumpulan.
  -  pusat pengumpulan muncul pada abad ke-2 dan ke-3 Masihi di Semenanjung Tanah  Melayu. Pusat pengumpulan berkembang kerana kedudukan yang strategik di tengah- tengah laluan perdagangan antarabangsa.
 -  terletak di tepi pantai dan sungai-sungai di kawasan pedalaman.  Turut menjadi pusat persinggahan dan pusat menjual barang-barang tempatan.  Contohnya, Sungai Lang, Klang, Batu Buruk ( bijih timah dan emas ), Pulau Tioman ( kayu gaharu, kapur barus, sarang burung dan kelapa.

g.  Pusat pembekalan. 
  -  merupakan pusat-pusat yang mengeluarkan barangan tempatan kepada pusat-pusat pemungutan.
-  terletak di kawasan pantai atau kawasan sungai di pedalaman.  Lembah Langat di Jenderfam Hilir merupakan pusat pembekal bagi mengumpulkan bijih timah dari kawasan pedalaman.
  
h.    Entrepot.
    -  merupakan pusat perdagangan yang muncul selepas abad pertama Masihi.
    -  terletak di tengah-tengah laluan perdagangan timur-barat dan mempunyai  kemudahan pelabuhan yang lengkap seperti gudang, bekalan air minuman , tempat membaiki kapal dll.
    -  mengumpulkan barang-barang dagangan dari Arab, India, Sri Langka, dan China seterusnya dihantar ke destinasi terakhir melalui pelabuhan entrepot.

C. KESIMPULAN ( 1 markah )
   - Selepas abad pertama Masihi, aktiviti perdagangan berkembang dengan pesat. Kepesatan perdagangan ini nanti membawa kepada kemunculan empayar.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.