ENJIN CARIAN BAHAN

Sabtu, 21 November 2009

SEMAKIN HAMPIR !


STPM 2009

1. Cabaran Sejarah 1 makin hampir ! Apa pun relax, bertenang ........ . Jika kamu semua bersama saya bermula dari awal tahun, kamu sebenarnya telah bersedia.

2. Apa yang penting buat masa ini ialah mengukuhkan keyakinan dengan terus berusaha dan sentiasa berdoa agar Allah membantu kita. Moga dengan keberkatan daripadaNya, kamu semua dapat menjawab soalan dengan menggunakan ilmu yang ada.

3. Saya juga ingin mengingatkan, kamu semua mesti bersedia dari segi mental untuk menghadapi tekanan peperiksaan. Itu normal. Sesiapa pun akan merasainya. Kamu juga mesti bersedia untuk menerima soalan ' baru '. Kamu akan berjumpa dengan soalan yang seolah-olah kamu tak pernah baca tentangnya. Bagi tema yang kamu fokus, jangan nanti kata kamu tidak belajar atau cikgu kamu tak pernah ajar. Itulah kebiasaan yang berlaku. Gunakanlah kebijaksanaan dan kreativiti kamu ketika itu. Pandai-pandailah kamu 'tekel ' kehendak soalan waktu tu. Ingat ! Fikir tiga perkara tentang soalan : TUGASAN SOALAN, KEHENDAK SOALAN DAN RUJUKAN SOALAN. Gunakan fakta yang kamu ada untuk menjawab apa yang soalan mahu, apa soalan tanya . Jawab hanya apa soalan tanya bukan apa yang kamu tahu semata-mata !

4. Ingat tarikh ini !

24 NOVEMBER 2009 ( SELASA ) - SEJARAH 1 ( 2.00 - 5.00 PETANG )
30 NOVEMBER 2009 ( ISNIN ) - SEJARAH 2 ( 8.00 - 11.00 PAGI )

5. Ingat teknik menjawab dan panduan menulis esei yang telah dicadangkan. Gunakan pen berdakwat terang dan tulisan yang jelas. Pilih soalan yang boleh buat dengan baik. Catat nombor soalan dengan betul. Jawab dengan betul .

6. Semoga bahan dalam blog ini sedikit sebanyak membantu kamu semua. Bagi pelajar yang bertanya tentang soalan ramalan, saya sebenarnya tidak berani meramal. Tetapi cubalah baca bahagian yang kategori dan label sebagai soalan ramalan tu. Itu hanya instinct saya sahaja.( Ada banyak juga tu, scroll sampai bawah. Soalan seterusnya klik ' Older posts ' ). Soalan MPM mempunyai ' imuniti ' yang tinggi. Jangan diharap soalan MPM akan bocor !

7. Semoga kamu semua sukses. Selamat menghadapi peperiksaan STPM 2009. Selamat berjaya . InsyaAllah.

" BERUSAHA , BERDOA DAN BERTAWAKKAL "

Yang Ikhlas ,

Cikgu Rasman Samsudin,
SMK DARY, Bota,
Perak.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

1 ulasan:

im not weak berkata...

terima kasih cikgu sbb bagi tips2 yang sgt berguna ini.hope,saya dapat menjadikan tips2 ni sbgai satu bahan pembakar untuk stpm saya thun ini

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.