ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Ahad, 6 Mei 2012

TAMADUN DUNIA : TEMA 2 – MAHARAJA SHIH HUANG TI

Huraikan langkah-langkah yang diambil oleh Shih Huang Ti untuk mengukuhkan sistem pemerintahan beraja dalam tamadun China.

Pengenalan: [ 3 markah ]

1. Latar belakang Shih Huang Ti

· Maharaja Shih Huang Ti adalah pengasas Dinasti Chin pada tahun 221 S.M .

· Beliau telah mengasaskan empayar yang luas sehingga Sungai Merah di Vietnam.

· Berjaya menyatukan seluruh empayar China ke bawah satu pemerintahan pusat.

2. Sistem pemerintahan beraja China

· Ketua kerajaan pusat ialah maharaja atau Huang Ti.

· Gelaran Huang Ti digunakan oleh maharaja pertama Dinasti Chin.

· Gelaran ini menunjukkan kuasa dan karisma seseorang raja yang dianggap sebagai The Great King dan The King of Kings.

· Maharaja mempunyai kuasa tertinggi, sumber undang-undang, ketua kerajaan, ketua hakim, dan ketua agama.

Isi : [ 7 isi X 3 markah = 21 markah ]

Langkah-langkah pengukuhan sistem pemerintahan beraja:

1. Menjalankan sistem pemerintahan berpusat

· Menubuhkan ibu kota di Hsein Yang sebagai pusat pemerintahan.

· Semua kuasa kerajaan adalah di bawah kuasa maharaja yang memerintah terus dari ibu kota.

· Menjalankan pemerintahan bersifat autokratik

2. Menghapuskan sistem feudal

· Menghapuskan sistem feudal dengan menyekat kuasa dan pengaruh golongan aristokrat/bangsawan serta pegawai-pegawai feudal di peringkat wilayah dan daerah.

· Merampas tanah golongan aristokrat/bangsawan dan mengarahkan mereka tinggal di sekitar kawasan istananya.

· Lebih 120 000 orang aristokrat telah diarahkan ke ibu negeri iaitu Hsien Yang, pusat kerajaan Dinasti Chin.

3. Memperkenalkan ‘scholar system’

· Melatih sekumpulan kakitangan awam yang mempunyai pendidikan untuk menjadi gabenor dan pegawai-pegawai yang berkhidmat dengannya.

· Dilatih selama 15 tahun untuk menjadi kakitangan awam yang akan berkhidmat kepada maharaja.

· Melalui sistem ini tiada lagi golongan bangsawan dilantik secara warisan melalui sistem feudal tetapi mesti berdasarkan kelulusan dalam peperiksaan awam yang dijalankan dengan ketat. Ini dapat mengukuhkan kuasa maharaja.

4. Mewujudkan tiga pentadbiran utama

· Maharaja bertanggungjawab kepada tiga pentadbiran utama iaitu Canselor, Setiausaha Imperial dan Grand Commandant.

· Bertanggungjawab menasihati raja dan menguruskan istana.

· Masing-masing mempunyai tugas khas. Contoh : Canselor mengawal keputusan dasar-dasar kerajaan dan lebih tinggi daripada jawatan lain. Setiausaha Imperial bertanggungjawab dalam membuat arahan , merekrut, dan menyelia ahli-ahli perkhidmatan raja. Grand Commandant mengawal tentera-tentera raja.

· Tanggungjawab ketiga-tiga jawatan tersebut diagihkan sesama mereka hinggakan tiada seorang pun berada dalam kedudukan yang mampu menggulingkan kuasa maharaja. Dengan demikian dapat mengukuhkan kuasa maharaja.

5. Membuat perubahan dalam pentadbiran wilayah/provinsi

· Membahagikan empayar kepada 36 wilayah (kemudiannya 42 wilayah)

· Menghapuskan kuasa golongan bangsawan memerintah wilayah.

· Shih Huang Ti melantik gabenor dan panglima tentera untuk mentadbir wilayah yang terdiri daripada ahli keluarganya atau pegawai tentera yang banyak berjasa kepadanya.

· Pemerintahan wilayah dikawal oleh pusat pemerintahan maharaja.

· Ia bertujuan untuk mengelakkan wilayah membentuk kerajaan dan mencabar kerajaan pusat sebagaimana dalam sistem feudal.

6. Melantik pemerhati/perisik wilayah

· Untuk mengawal pentadbiran wilayah, seorang pemerhati dilantik bagi mengawasi tindak-tanduk gabenor-gabenor di wilayah.

· Pegawai-pegawai pemerhati ini akan melaporkan kepada maharaja di kerajaan pusat dan dengan cara ini maharaja boleh mengawal semua wilayah dalam empayarnya.

7. Penguatkuasaan undang-undang

· Penduduk di China diatur dalam kumpulan-kumpulan keluarga yang mempunyai tanggungjawab bersama untuk menyediakan guna tenaga dalam kerja-kerja pembinaan dan ketenteraan.

· Sistem ini dikuatkuasakan melalui kanun keseksaan yang kejam.

· Kaedah pemerintahan seperti ini dikuatkuasakan oleh Shih Huang Ti di seluruh negara China untuk menyatukan Negara China dan mengukuhkan pemerintahannya.

8. Dasar pengawalan ke atas rakyat

· Mengamalkan sistem undang-undang yang ketat berasaskan fahaman legalisme yang bertujuan mengawal tingkah laku rakyat melalui undang-undang dan tindakan yang keras. Oleh itu, buku-buku ajaran Confucius telah dibakar kerana bertentangan dengan dasar yang diamalkannya.

· Sarjana-sarjana yang ingkar dihukum bunuh.

· Untuk mengelakkan pemberontakan, rakyat yang memiliki lembing, tombak, anak panah, dan kereta kuda dipaksa menyerahkan senjata-senjata tersebut kepada kerajaan.

8. Memperkukuh sistem pertahanan daripada serangan luar

· Mempertahankan negara daripada serangan orang gasar khususnya orang Hsiung Nu dengan membina Tembok Besar Negeri China.

· Menyambung pembinaan Tembok Besar Negeri China yang dilengkapi dengan menara kawalan untuk memerhati gerakan musuh.

· Memperbesar dan memperkuat pasukan tentera.

Kesimpulan:[ 1 markah ]

1. Shih Huang Ti berjaya mengukuhkan pemerintahannya.

2. Sikap beliau yang autokratik dan zalim menyebabkan rakyat cuba memberontak tetapi gagal.

3. Sistem beraja Dinasti Chin mengalami keruntuhan selepas kematian Shih Huang Ti pada tahun 210 S.M kerana penggantinya lemah dan tidak dapat mengawal seluruh empayar yang luas.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

selamat sejahtera En.Rasman

saya adalah pelajar dari kolej tunku abdul rahman
saya terdapat satu assignment drpd pensyarah yg bertajuk "sumbangan Maharaja Shih Huang Ti kpd negara China sehingga muncul sbg kuasa dunia."
bolehkah cikgu memberikan saya tunjuk ajar?

WpKong 江伟彬 berkata...

selamat sejahtera En.Rasman

saya juga adalah pelajar dari kolej tunku abdul rahman penang branch campus.
saya juga ada satu assignment yg sama dgn org itu yg bertajuk "sumbangan Maharaja Shih Huang Ti kpd negara China sehingga muncul sbg kuasa dunia."

bolehkah cikgu memberikan saya tunjuk ajar

boboping berkata...

Selamat Sejahtera Encik Rasman.

Saya juga adalah pelajar dari Kolej Tunku Abdul Rahman (branch Kuala Lumpur Kampus).
Saya terdapat satu soalan assignment yang sama dengan dua pelajar berikut.Oleh itu,saya juga ingin meminta tunjuk ajar daripada encik.

Sehubungan itu,soalan yang saya dapati bagi assignment saya adalah seperti berikut, "Bincangkan sumbangan Mahahraja Shih Huang Ti kepada negara China sehingga muncul sebagai satu kuasa dunia".

Berdasarkan soalan di atas, bolehkah cikgu memberikan saya tunjuk ajar?

Oleh itu,sebelum saya mengundur diri dalam komen ini, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Encik Rasman kerana saya berpeluang untuk melawat ke blog ini dan meninggalkan komen saya di sini untuk meminta tunjuk ajar daripada cikgu.

terima kasih.

Cikgu Rashman berkata...

isi dalam jawapan di atas boleh diolah untuk jawapan soalan itu. awak semua rujuk buku teks untuk huraian lanjut.

Tanpa Nama berkata...

Selamat Sejahtera Cikgu Rashman

Berkaitan dengan isi jawapan diastas saya rasa tidak beberapa sesuai kerana soalannya sumbangan shih huang ti dalam ekonomi..Harap Cikgu boleh memberikan saya tunjuk ajar. Terima Kasih

Cikgu Rashman berkata...

apa yg nampak soalan yg awak beri tu bukan fokus ekonomi saja.......

Tanpa Nama berkata...

cikgu, bolehkah cikgu beritahu nama buku teks itu???? terima kasih

Cikgu Az berkata...

salam...sy ada cara utk memahami tntg maharaja shih ni boleh rujuk komik alam perwira II

masterfikar.blogspot.com/search/label/Hikayat Maharaja Qin

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.