ENJIN CARIAN BAHAN

Isnin, 28 September 2009

SUSAHNYA TRIAL SEJARAH 1 PERAK !!!!

Itulah keluhan kebanyakan pelajar saya. Bila tengok muka saya masa menjawab, ramai yang geleng kepala, masam dan tak ceria. Heh.......soalan susah ye !

Sebenarnya semua soalan tu kita dah belajar ( maksud saya 5 tema yang kita fokus ), tapi soalan dikeluarkan oleh Guru Sumber JPN Perak dalam bentuk dan nafas baru. Saya pesan awal-awal, kamu semua akan jumpa soalan yang macam tak pernah kamu baca sebelum ini. Inilah pentingnya pemahaman dan kreativiti menyusun isi ketika menjawab. Guna fakta yang sama untuk jawab soalan yang dah dipelbagaikan. Saya dah kata dengan sesuatu tajuk tertentu , banyak soalan boleh diterbitkan dan dibentuk. Tetapi dengan tugasan dan kehendak soalan yang mungkin berbeza.

Saya selalu pesan, fahamkan kehendak soalan. Soalan ubah sikit jer ramai dah pening. Jadi pengajaran dari Trial ini ialah kamu semua mesti lebih bersedia dengan fakta jawapan yang kukuh dan dapat menjawab ikut kehendak soalan. Mulai sekarang mula memberi tumpuan kepada 5 tema tumpuan dengan serius. Baca semua soalan yang berkaitan dengan tema ini . Adalah bijak jika kamu semua membaca dan mengkaji soalan Trial dari negeri-negeri lain. Tiada jaminan soalan trial itu akan keluar dalam STPM 2009, tetapi yakinlah isi dan fakta yang kamu baca tentu memberi manfaat. Kepada pelajar SMKDARY khususnya, sila beri fokus dan pembacaan kepada soalan-soalan Trial Negeri Perak 2009 dan sebelumnya. Saya yakin usaha ini sangat membantu.

Apa pun keputusan yang kamu dapat dalam Trial ni, jangan susah hati sangat. Yang penting usaha mesti dilipat gandakan. Walaupun keputusan itu bakal menjadi cerminan prestasi kamu, tetapi itu belum mutlak lagi. Apa sahaja boleh berlaku seperti yang biasa saya lihat pada senior-senior kamu dulu.

Teruskan Usaha . Pastikan A dalam genggaman. InsyaAllah. Sila download Soalan Percubaan dan Skema 2009.



[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]


2 ulasan:

syafiqahfadzillah berkata...

tau xpe..susah la cikgu.huhu

Tanpa Nama berkata...

ala .
soalan pusing skit pun susa ka ?
hihi .
do ur best .
;)

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.