ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Sabtu, 20 Jun 2009

MINAT MEMPERBAIKI DIRI

image Kita akan mencapai tahap lebih baik jika kita minat memperbaiki diri. Apa maksud minat? Ia adalah sesuatu yang Anda lakukan dengan penuh suka. Semacam hobi.

Hobi adalah sesuatu perbuatan yang Anda buat dengan penuh suka. Tentu Anda ada hobi, misalnya memancing, bermain futsal, bola sepak, bermain games komputer, berjalan-jalan, bershopping atau melayari internet. Bila sudah suka, Anda akan buat tanpa perlu disuruh-suruh, tanpa perlu dipaksa-paksa, betul tak ?

Bila Anda sudah minat memperbaiki diri, Anda akan suka membaca sesuatu yang boleh membuat Anda menjadi semakin baik, mengawal emosi dengan lebih baik, menjaga tahap motivasi dengan lebih baik. Kemudian, Anda akan minat untuk belajar memperbaiki diri. Contoh paling spesifik, anda tahu diri anda lemah sangat-sangat subjek Sejarah khususnya Sejarah 1, maka anda minat nak baiki kelemahan tu. Anda pun rajin dan penuh konsisten baca buku Sejarah.1. Agaknya anda dapat tak baiki tahap pencapaian anda tu ?

Sampai ke satu tahap, bila Anda sudah banyak membaca bahan-bahan yang dapat membuat Anda berjaya memperbaiki diri sebelum ini, lama-kelamaan Anda akan minat untuk merekomenkannya pada orang lain, iaitu orang yang turut sama berminat untuk memajukan diri mereka khususnya nak memajukan diri dalam pelajaran @ Sejarah 1.

image

Dalam apa jua yang kita lakukan dan siapa juga kita, kita seharusnya kena ada minat memperbaiki diri dari semasa ke semasa. Tahap kita akan jadi cemerlang dalam diam tanpa kita sendiri sedari. Bila Anda sudah minat sesuatu, kemudian Anda minat memperbaiki diri, memperbaiki tahap pengetahuan Anda dan tahap kemahiran Anda, Anda akan semakin maju ke depan.

Sedar tak sedar, Anda dah berjaya mencapai sesuatu tahap yang sukar dicapai oleh orang lain di sekeliling Anda. Lupakan dulu ganjaran, dahulukan minat lebih dari segalanya. Ganjaran akan datang selepas itu secara automatik. Ia mungkin waktu rehat yang selesa, tidur yang nyenyak atau duit yang tak yang tak putus-putus datangnya.

Sekarang ini, Anda kena minat memperbaiki diri dalam apa jua yang Anda lakukan. Tak kiralah sama Anda adalah pelajar, guru, suri rumah, pelukis, Editor majalah, wartawan, pemandu teksi ataupun seseorang yang baru belajar memandu kereta, mekanik, digital designer, perunding Takaful, Eksekutif mahupun seorang bapa.

Kita kena ingat siapa kita, bagaimana tahap pencapaian kita, perhatikan sekeliling kemudian tekadlah untuk memperbaikinya, dengan mula memperbaiki sikap diri sendiri dulu. Perubahan dalaman, akan mencetus perubahan luaran. Jangan ambil mudah. Keseronokan yang dibuat-buat senang dikenal pasti, kerana ia lahir dari hati.


[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

imotivasi

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.