ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Sabtu, 2 Mei 2009

Output

 

1.   Tips belajar hari ini ingin berbincang mengenai ‘output’. Apa itu output? Output adalah hasil akhir setelah kita menelaah setelah pelajaran. Lebih tepat lagi, apa yang kita faham setelah penat belajar. Dalam sesuatu proses pelajaran, apa yang penting adalah output dan bukannya input.

2.   Sebabnya kemampuan anda mengeluarkan apa yang dipelajari yang akan menentukan keputusan peperiksaan anda. Input kurang bermain peranan ketika peringkat ini. Maksudnya, jika anda membaca buku itu 10 kali pun, tetapi jika anda hanya memahami 2-3 ayat sahaja, maka sudah tentulah keputusan peperiksaaan anda tidak secemerlang mana.

3.   Sebagai contoh. Seorang pelajar A membaca 10 kali sebuah buku Sejarah 1, tetapi pemahamannya adalah cuma 50% sahaja. Berlainan dengan pelajar B yang hanya membaca 2 kali sahaja, tetapi pemahamannya tentang subjek tersebut adalah 80%. Rasa -rasa anda siapa akan mendapat keputusan yang cemerlang? Sudah tentnya pelajar B kan. Mengapa? Sebab outputnya lebih tinggi bukan. Di sini walaupun inputnya kurang, tetapi pemahamannya tinggi.  :-)

4.   Kesimpulannya, fokus lebih banyak tumpuan pada output jika anda ingin berjaya. Terutamanya dalam peperiksaan. Ukur diri anda berada di tahap mana agar nanti output untuk menghadapi peperiksaan mencukupi.

5.   Beberapa cara meningkatkan output anda:

  • Membuat peta minda.
  • Melakukan latih tubi dan peperiksaan tahun sebelumnya.
  • Menerangkan sesuatu subjek kepada kawan anda.
  • Melakukan aktiviti berkumpulan seperti sesi Q & A

6.   Ya. Sentiasa ingat output merupakan perkara yang paling penting sekali. Jadilah pelajar yang Belajar Smart dan bukannya pelajar Belajar Hard :-)

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.