ENJIN CARIAN BAHAN

Jumaat, 24 April 2009

Membaca Dengan Efektif......

5 Tips membaca dengan berkesan dan efektif :

Ada pelajar yang menyatakan susah betul nak membaca. Bila membaca ngantuk. Baca pun tak faham-faham. Berikut tips yang mungkin boleh membantu anda. Cuba amalkan !

1. Elakkan daripada membaca secara berterusan dan tidak berhenti. Berhenti seketika dan ujilah pemahaman anda setakat yang dibaca.

2. Gunakan teknik 1H dan 6W untuk mencari isi-isi penting. Ketika membaca cuba cari isi-isi yang dapat dikaitkan dengan 7 perkara tersebut.

  • How
  • Who
  • Where
  • Why
  • What
  • When
  • Which

3. Garis isi-isi penting. Pembacaan tanpa perbuatan hanya akan membuatkan anda cepat mengantuk. Itulah alasan yang biasa diberi oleh pelajar Sejarah...Winking Oleh itu gerakkan jari anda dengan mengaris atau menyalin isi penting.

4. Gunakan bantuan alat pembelajaran yang lain. Contohnya seperti pen highlighter untuk membantu anda.

5. Elakkan mengambil makanan yang terlalu berat sebelum sesi pembelajaran. Makanan yang diambil secara berlebihan akan menyebabkan kandungan oksigen lebih banyak ke bahagian perut berbanding otak.

Selamat Beramal !!

[SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT]

DrInspirasi

3 ulasan:

hetty nur 6AS berkata...

terima kasih.. sy cuba mengamalkannya.. harap berjaya.

aiman 6AH berkata...

terima kasih...i will try my best and try score "A" in sejarah...he..he..he

WARGA 6AM.. berkata...

INSYAALLAH KAMI AKAN MENGAMALKAN TIPS YANG TELAH CIKGU BERI..

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.