ENJIN CARIAN BAHAN

Khamis, 30 April 2009

Matlamat Belajar

Tips belajar kali ini membincangkan mengenai matlamat sebagai pelajar. Sebagai pelajar anda mesti mempunyai matlamat yang ingin dicapai dalam peperiksaan. Smart student mempunyai matlamat. Ini penting supaya aktiviti pembelajaran berjalan dengan lancar dan anda tahu apa yang perlu dilakukan. Tanpa matlamat, anda seolah-olah hanya terapung di lautan luas atau tersesat di gurun padang pasir tanpa tahu arah yang perlu ditujui.

Tips membuat matlamat untuk peperiksaan. :-)

1. Tentukan matlamat anda.Day dreaming
-tentukan jenis dan tahun peperiksaan tersebut. SPM ATAU STPM 2009 ??
-tentukan berapa A yang anda hendak. Berapa B yang anda hendak dan seterusnya ATAU anda memang menempah untuk GAGAL....... ada ke ??

2. Susun subjek tersebutTalk to the hand
-susun subjek mengikut kepentingannya. Beri perhatian kepada subjek yang wajib anda ‘score’ ( e.g SEJARAH 1 @ SEJARAH WAJIB A ) dan beri juga tumpuan kepada subjek yang sukar untuk anda capai berbanding subjek lain.

3. Tuliskan prestasi semasa anda.Confused
- setiap kali ujian atau peperiksaan kecil yang anda ambil, catatkan markahnya di ruang khas. Ini bertujuan supaya anda tahu keadaan prestasi semasa anda. Ini memberikan isyarat kepada anda bahagian apa yang perlu ditumpukan dan bahagian yang mana boleh dikurangkan.

4. Tulis gred yang diinginiThinking
-pastikan anda menulis gred yang dikehendaki. Letakkan ia di tempat yang mudah dilihat. ( e.g SEJARAH 1 @ SEJARAH = A )

5. Nyatakan sebabPeace Sign
-untuk menyalakan kemahuan yang tinggi untuk berjaya anda memerlukan sebab. Semakin kuat sebab tersebut, maka semakin bersemangat anda untuk merealisasikannya. Oleh itu ketahuilah sebab anda ingin berjaya.

[ SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT ]

DrInspirasi

4 ulasan:

hamba ALLAH 6AM berkata...

INSYAALLAH KAMI AKAN DAPAT 'A' DALAM MATAPELAJARAN SEJARAH CIKGU RASMAN...........
DOAKAN KEJAYAAN KAMI..AMIN....

Cikgu Rashman berkata...

Ya Allah, berilah kejayaan yg cemerlang kepada para pelajar ku ...amin

Unknown berkata...

Amin.

Tanpa Nama berkata...

insyaAllah cikgu..
amin


-ammar amin 6AS-

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.