ENJIN CARIAN BAHAN

Ahad, 19 April 2009

CUBA FIKIRKAN - ASAH MINDA 2


Huraikan tentang Perjanjian Aqabah.

Asah minda anda. Cuba beri jawapan ringkas dalam ruangan komen di bawah. Moga bermanfaat.

Semua pelajar digalakkan memberi pandangan. Komen pelajar SMKDARY diwajibkan. Sila tulis nama penuh dan kelas.

[SOKONG BLOG INI, SILA SIGN BUKU PELAWAT]

52 ulasan:

Muhammad Akmal - Kelantan berkata...

Perjanjian antara Nabi Muhammad s.a.w dengan oranag Khazraj dan Aus.....

Farah berkata...

Ada Perjanjian Aqabah 1 dan 2....

Fatin berkata...

Bila Perjanjian Aqabah 1 dan 2 tu ? Sapa bleh bagi tau

adnan anuar 6AS berkata...

perjanjian aqabah 1 dipanggil perjanjian damai dan perjanjian aqabah 2 dipanggil perjanjian peperangan kerana ia menyentuh hal-hal peperangan.

hetty nur 6AS berkata...

perjanjian aqabah merupakan perjanjian pertama nabi muhammad s.a.w dgn aus dan khazraj yang menyebabkan golongan ini mula mengamalkan akhlak yan baik. berlangsung selama 3 musim haji. terdapat perjanjian aqabah 1 dan 2. menyebabkan islam mula tersebar di madinah. (harap jawapan saya blh diterima ye) terima kasih cikgu.

opie 6ah berkata...

perjanjian aqabah 1 termetrai setelah suku aus dan khazraj berjumpa dengen rasulullah dan bersetuju untuk meninggalkan amalan jahiliah yang mereke pegang selama ini dan mula menerima dan memeluk ajaran islam. Manakala perjanjian aqabah 2 pula termetrai 2 tahun kemudian ekoran suku aus dan khazraj yang menjemput rasulullah untuk menjadi pemimpin mereka di madinah.rasululah pula menerima jemputan tersebut kerana mendapat wahyu daripada ALLAH agar berdakwah ke madinah.natijahnya berlakulah peristiwa hijrah, dan bukanya pelarian rasulullah dari mekah seperti dakwaan orientalis barat.

RABIATUL ADAWIYAH@RA (6AH)... berkata...

Perjanjian Aqabah terbahagi kapada dua iaitu Perjanjian Aqabah 1 dan Perjanjian Aqabah 2.Perjanjian Aqabah 1 menunjukkan taat setia masyarakat Aus dan Khazraj kepada Rasullullah(sanggup meninggalkan amalan jahilliah).Manakala Perjanjian Aqabah 2 pula membuktikan kepercayaan mereka kepada kepimpinan Rasulullah kerana baginda dilantik menjadi pemimpin.

NURUL HIDAYAH(6AS) berkata...

Perjanjian aqabah terbahagi kepada 2.Melibatkan 2 puak masyarakat iaitu aus dan khazraj.Dalam perjanjian aqabah 1,masyarakat aus dan khazraj berjanji tidak akan menyekutukan Allah.Perjanjian aqabah 2 pula,turut dikenali perjanjian peperangan kerana menyentuh hal-hal peperangan.

aiman **hanafi** berkata...

perjanjian aqabah(perjanjian damai) terbahagi kpda 2 iaitu perjnjian 1 dan 2...perjanjian aqabah 1 ini d antara suku aus dan khazraj bersama rasullah yg berjanji tak akn menyekutukan ALLAH dan menyokong perjuangan rasullah...seramai 12 orang yg terlibat perjanjian ini... selang tiga kali haji rasullah berlakunya perjanjian aqabah 2 yg d pggil perjanjian peperangan kerana ia menyentuh hal-hal peperangan dan seramai 73 orang termasuk 2 orang wanita terlibat dari madinah..mereka kemudiannya menjemput rasulullah dan berlakunya PERISTIWA HIJRAH...

Hafizaty Izdihar 6AM berkata...

Perjanjian Aqabah 1 :mereka berjanji tidak menyekutukan Allah s.w.t.Selepas itu,Nabi telah menghantar Mus'ab bin Umayr ke Madinah utk menyebarkan islam & mengajar ayt2 al-quran.Manakala aqabah 2 dikenali sbg perjanjian peperangan menyentuh tentang hal2 peperangan.

norlela 6 AH berkata...

perjanjian aqabah merupakan perjanjian di antara nabi muhammad dan kaum aus dan khazraj.perjanjian ini merupakan perjanjin dimana kaum aus dan khazrah berjanji utk beriman kpd Allah.melalui perjanjian ini juga telah berlakunya peristiwa hijrah rasulullah ke madinah.

syukri khori 6AH berkata...

Perjanjian Aqabah merupakan satu perjajian yang seterusnya membawa kepada penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w ke Madinah.Perjanjian ini terbahagi kepada 2 iaitu perjanjian Aqabah pertama dan perjanjian Aqbah kedua.

NUR LIYANA(6AM) berkata...

PERJANJIAN AQABAH TERJALIN ANTARA SUKU AUS & KHAZRAJ DGN NABI MUHAMMAD S.A.W.PD PERJANJIAN AQABAH 1,KAUM AUS &KHAZRAJ HNDKLAH BERIMAN KPD ALLAH S.W.T & TDK MELAKUKAN AMALAN JAHILIAH.PERJANJIAN AQABAH 2,KAUM AUS & KHAZRAJ MEMELUK ISLAM.PERJANJIAN INI MENYENTUH HAL2KETENTERAAN & DIKENALI SBG PERJANJIAN PEPERANGAN.

Mie_yoy***HANAFI*** berkata...

perjanjian aqabah ialah perjanjian damai yang berlangsung di antara Nabi Muhammad dengan kaum Aus dan Khazraj dari Madinah. perjanjian ini berlangsung sebanyak 2 kali. perjanjian pertama berlangsung di antara 12 orang iaitu 2 Aus dan 10 Khazraj. dalam perjanjian pertama ini mereka berjanjian untuk tidak menyekutukan Allah dan meninggalkan semua perbuatan jahiliah. perjanjian ini berlangsung selama 3 kali haji. selepas itu perjanjian aqbah ke 2 terjadi antara 73 orang dari Madinah iaitu 72 lelaki dan1 perempuan. melalui perjanjian ini mereka telah menjemput Rasulullah untuk menjadi pemimpin di Madinah. dalam perjanjian ini juga mereka berbincang tentang ketenteraan. dari perjanjian kali kedua ini tercetusnya hijrah Nabi Muhammad dan pengikutnya ke Madinah dan ia juga mencetuskan persudaraan antara Muhajirin dan Ansar

SITI NUR ASYIKIN 6AS berkata...

Perjanjian aqabah ialah perjanjian dimana orang arab jahiliyah sanggup meninggalkan amalan jahiliyah mereka seperti merompak ,menyembah berhala,melakukan amalan riba,dan segala amalan-amalan buruk mereka untuk mengikuti perintah Allah.

NUR MARDIANA 6AM berkata...

Terdapat 2 perjanjian aqabah iaitu perjanjian aqabah 1&2.Perjanjian aqabah 1 berlaku diantara nabi muhammad dengan kaum aus dan khazraj. mereka berjanji tidak menyekutukan Allah.Perjanjian aqabah 2 dipanggil perjanjian peperangan.

ODAH(6AH) berkata...

PERJANJIAN AQABAH MERUPAKAN PERJANJIAN DIANTARA KAUM AUS&KHAZRAJ DGN NABI MUHAMMAD S.A.W.PERJANJIAN INI TERBAHAGI KPD 2 IAITU PERJANJIAN AQABAH 1 & AQABAH 2.PERJANJIAN AQABAH 1,MENERANGKAN BHW KAUM&AUS HNDKLAH BERIMAN KPD ALLAH S.W.T.AQABAH 2PULA MENYENTUH HAL2 KETENTERAAN & AQABAH 2INI TURUT DIKENALI SBG PERJANJIAN PEPERANGAN.

norhaszrinyanti bt Mat Isa berkata...

perjanjian Aqabah terbahagi kepada 2 iaitu Perjanjian Aqabah 1 dan Aqabah 2.perjanjian Aqabah 1 adalah perjanjian antara kaum Aus dan Khazraj untuk berdamai antara kedua-dua kaum tersebut dan mereka berjanji tidak menyekutukan ALLAH.Perjanjian Aqabah 2 pula, perjanjian yang dikenali Perjanjian Peperangan kerana menyentuh hal peperangan.

NOR HASLINDA 6AM berkata...

Perjanjian aqabah terbahagi kepada 2. Iaitu perjanjian aqabah 1&2. Perjanjian aqabah 1 antara kaum aus & khazraj yang berjanji tidak akan menyukutukan Allah.Perjanjian aqabah 2 dikenali juga Perjanjian Peperangan kerana menyentuh hal peperangan.

shima 6am berkata...

Perjanjian aqabah 1 menerangkan kaum aus dan khazraj berjanji tidak akan menyekutukan Allah s.w.t.Perjanjian aqabah 2 pula dipanggil perjanjian peperangan yang menyentuh hal peperangan.

NORSHAHIDA YUSOF(6A.MALIKI) berkata...

PERJANJIAN AQABAH IALAH HUBUNGAN YG TERJALIN ANTARA KAUM AUS& KHAZRAJ DGN NABI MUHAMMAD S.A.W.PADA TAHUN 621M&622M.ANTARAB ISI PERJANJIAN AQABAH 1 IALAH KAUM AUS&KHAZRAJ HENDAKLAH BERIMAN KPD ALLAH&RASUL,BERJANJI AKN MEMBANTU PERJUANGAN NABI MUHAMMAD S.A.W.&TIDAK MELAKUKAN AMALAN JAHILIAH.PERJANJIAN AQABAH 2KAUM AUS&KHAZRAJ TELAH MEMELUK ISLAM,MENGUKUHKN PERJANJIAN&TAAT SETIA YG TLH DIBUAT SEBLM INI.KEDUA-DUA PERJANJIAN AQABAH YG TLH TEMERAI ANTRA NABI MUHAMMAD S.A.W DGN PENDUDUK MADINAH IALAH DPT MENJADI PENDORONG UTAMA BERLAKUNYA PENGHIJRAHAN ORG ISLAM DARI KOTA MAKKAH KE MADINAH.SELAIN ITU,ISLAM JUGA DPT DISEBARKAN SECARA AMAN DIMADINAH.

Muhamad shukri bin ismail 6ah... berkata...

perjanjian aqabah merupakan satu titik permulaan dimana kaum aus dan khazraj mencari pemimpin untuk mengetuai mereka.perjanjian ini merupakan satu perubahan dari segi ekonomi,politk, dan sosial yang sedia ada.perjanjian ini jga menyebabkan berlakunya peristiwa hijrah.

inTAn@maNh_6AH berkata...

perjanjian Aqabah ini terbahagi kpd 2,Dalam Perjanjian Pertama,Perjanjian ini menyeru supaya mereka berjanji tidak meryekutukan Allah,mereka hendaklah beriman kpd rasul dan berjanji akan membantu perjuangan nabi Muhammad s.a.w dan tidak melakukan perbuatan mungkar(perbuatan jahiliah),Dalam Perjanjian AQABAH 2 pula,setelah kaum aus dan khazraj memeluk islam telah mengukuhkan perjanjian dan taat setia.mereka menjemput orang islam mekah berhijrah ke madinah dan mereka telah meryediakan tempat tingal dan menjanjikan keselamatan kpd orang islam.

ASHIDAH @ C-DA 6 A HANAFI berkata...

Nabi Muhammad telah menemuai kaum KHAZARAJ di Bukit Aqabah dan memberi penerangan tentang Islam.Dalam pertemuan tersebut,terbentuk PERJANJIAN AQABAH.Dalam perjanjian itu,mereka berjanji tidak akan menyekutukan ALLAH S.W.T.Terdapat 2 perjanjian iaitu PERJANJIAN AQABAH 1 dan 2.Perjanjian AQABAH 2 ini juga dikenali sbg PERJANJIAN PEPERANGAN yang menyentuh hal2 peperangan.

Nazrin@Ean 6 A Hanafi berkata...

Perjnjian aqabah merupakan perjanjia diantara 2 puak iaitu puak Aus dan Khazraj.Terdapat 2 peringkat perjanjian dimana terjalin antara 2 puak ini bersaa rasullullah S.A.W.qabah 1 dihadiri oleh 12 orang wakil puak.Aqabah ke 2 seramai 73 dan setelah termeterainya mereka telah menjemput nabi ke madinah dan seterusnya berlakunya hijrah oleh rasulullah dan para muhajirin.

NUR ASHIKIN@ 6 ATAS HANAFI berkata...

PERJANJIAN AQABAH TERMETERAI HASIL DARIPADA KESEPAKATAN ANTARA DUA PUAK YANG TERJALIN IAITU PUAK AUS DAN KHAZRAJ.PERJANJIAN AQABAH 1 DIHADIRI SERAMAI 12 ORANG DAN MEREKA BERJANJI UNTUK MENINGGALKAN PERBUATAN -PERBUATAN JAHILIAH SEPERTI MEMINUM ARK, BERZINA,DAM MENCURI.UNTUK PERJANJIAN AQABAH 2 PULA MEREKA BERJANJI UNTUK BERIMAN KEPADA ALLAH S.W.T DAN BERJANJI UNTUK MEMBANTU PERJUANGAN RASULLULLAH S.A.W DAN MEMBERI PERLINDUNGAN KEPADA PARA MUHAJIRIN SETA MENJEMPUT NABI DAN PENGIKUTNYA BERHIJRAH KE MADINAH..

Unknown berkata...

Perjanjian Aqabah IBerjanji tidak akan mencuri, membunuh, berbohong dan berzina
Berjanji akan melakukan kebaikan dan membantu Nabi Muhammad s.a.w. ketika susah atau senang

Perjanjian Aqabah IIMengulangi taat setia kepada Nabi Muhammad s.a.w.
Menjemput Nabi Muhammad s.a.w. ke Yathrib


Auni Najwa bt Azman, 6 Atas Syafie

Maisarah berkata...

Perjanjian AqabahI merupakan satu perjanjian dimana isi kandungannya berfokus kepada perkara-perkara asas dalam islam yang berkaitan dengan akidah dan syariat.
Perjanjian AqabahII pula melibatkan hal-hal peperangan dan menjalankan misi dakwah islam.

Nurmaisarah Ismail, 6 Atas Syafie

puah 6am berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
puah 6am berkata...

perjanjian aqbah terjalin antara suku aus dan khazraj dengan nabi muhammad s.s.w. antara perjanjian aqabah pertama ialah suku aus & khazraj hendaklah beriman kpd allah & rasul serta berjanji akan membantu perjuangan nabi muhammad. perjanjian aqabah 2 pula suku aus & khazraj memeluk islam serta mengukuhkan lg taat setia kpd nabi muhammad.

( 6 A SHAFIE) نورهسنيدار بنت جمال الدين berkata...

PERJANJIAN AQABAH 1 merupakan perjanjian nabi bersama kaum khazraj dan aus di "Bukit Aqabah".
Pejanjian tersebut juga dikenali sebagai 'perjanjian wanita',yakni perjanjian damai.Antaranya berjanji tidak mernyekutukan allah.
PERJANJIAN AQABAH 2 jg dikenali sbgai 'perjanjian peperangan' kerana menyentuh hal peperangan.Ketika itu bilangan kaum kazraj lebih lebih besar dari aus.Setelah nabi memberi penerangan,lalu mereka pun membai'ah dengan berjabat tangan dengan nabi.

CIK WAN 6AS berkata...

PERJANJIAN Aqabah memperlihatkan masyarakat Madinah menerima Rasulullah sebagai peneraju mereka.Ekoran perjanjian tersebut,masyarakat Madinah bersetuju tidak menyekutukan Allah, memberi taat setia kepada Rasulullah dan mematuhi peraturan dan larangan yang telah dipersetujui.

Tanpa Nama berkata...

Perjanjian Aqabah adalah di antara suku aus dan khazraj dengan Nabi Muhammad s.a.w.Antara perjanjian Aqabah pertama ialah suku aus dan khazraj hendaklah beriman kepada Allah dan Rasul serta berjanji akan membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.Perjanjian Aqabah kedua pula suku aus dan khazraj memeluk Islam serta mengukuhkan lagi taat setia kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Nurul Afiqah Ahamd Radzi 6 Atas Maliki berkata...

Perjanjian Aqabah adalah di antara suku aus dan khazraj dengan Nabi Muhammad s.a.w.Antara perjanjian Aqabah pertama ialah suku aus dan khazraj hendaklah beriman kepada Allah dan Rasul serta berjanji akan membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.Perjanjian Aqabah kedua pula suku aus dan khazraj memeluk Islam serta mengukuhkan lagi taat setia kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Syikin 6AS berkata...

Terdapat 2 Perjanjian Aqabah iaitu :
a) Perjanjian Aqabah 1 ( perjanjian ini terjadi melalui pertemuan Nabi dengan 10 orang Khazraj dan 2 orang Aus di Bukit Aqabah. Dalam perjanjian ini mereka berjanji tidak akan menyekutkan Allah s.w.t. )
b) Perjanjian Aqabah 2 ( juga dipanggil sebagai Perjanjian Peperangan kerana iai menyentuh hal-hal peperangan. Perjanjian ini berlaku melalui pertemuan di antara Nabi dengan 73 orang yang terdiri daripada kaum Aus dan Khazrajtarmasuk 2 orang wanita pada tahun ke-13 kerasulan Nabi )

NOR AISHAH(6 A M) berkata...

Nabi Muhammad SAW tlh bertemu dgn 10 org khazraj dan 2 org ansar di Al-Aqabah dan pertemuan ini dikenali sbg Al-Aqabah,Al-Ula, atau Aqabah pertama.Isi kandungan perjanjian aqabah pertama berfokus kpd perkara2 asas dlm Islam yg berkaitan dgn akidah dan syariat.perjanjian aqabah kedua pula dimeterai dan ia meliputi hal2 peperangan.Dilantik ketua2 dari setiap kaum sbg penyebar agama Islam di kota Madinah.Kedua2 perjanjian ini penting dlm usaha utk menyebarkan agama islam di seluruh Madinah.

ILI HANISAH LAA....6 AH berkata...

Perjanjian Aqabah ialah perjanjian di antara Nabi Muhammad dengan kaum Aus dan Khazraj.Melalui perjanjian ini, kaum Aus dan Khazraj dikehendaki beriman kepada Allah dan Rasulnya. Mereka juga perlu membantu Nabi Muhammad dalam memperjuangkan ajaran Islam.

EZATY RAZALI.....(6AM) berkata...

Perjanjian aqabah 1 berlaku diantara nabi muhammad s.a.w bersama kaum aus dan khazraj.perjanjian ini,meminta kaum aus dan khazraj supaya beriman kepada allah s.w.t.Perjanjian aqabah 2 pula dikenali sebagai perjanjian "perang" kerana meliputi hal-hal peperangan.

Nurulina Hafiqah & Nor Janahtul Suhada 6AS berkata...

Perjanjian Aqabah terbahagi kepada dua iaitu Perjanjian Aqabah 1 dan Perjanjian Aqabah 2. Dalam Perjanjian Aqabah 1, kaum Aus dan Khazraj berjanji tidak akan menyekutukan Allah s.w.t. Perjanjian Aqabah 2 pula dipanggil perjanjian peperangan kerana ia menyentuh hal-hal peperangan.

Daus***6AH berkata...

Terdapat 2 Perjanjian Aqabah iaitu :
a) Perjanjian Aqabah 1 ( perjanjian ini terjadi melalui pertemuan Nabi dengan 10 orang Khazraj dan 2 orang Aus di Bukit Aqabah. Dalam perjanjian ini mereka berjanji tidak akan menyekutkan Allah s.w.t. )

izuan***6AH berkata...

Perjanjian Aqabah ialah perjanjian di antara Nabi Muhammad dengan kaum Aus dan Khazraj.Melalui perjanjian ini, kaum Aus dan Khazraj dikehendaki beriman kepada Allah dan Rasulnya. Mereka juga perlu membantu Nabi Muhammad dalam memperjuangkan ajaran Islam.

zila***6AH berkata...

Perjanjian Aqabah adalah di antara suku aus dan khazraj dengan Nabi Muhammad s.a.w.Antara perjanjian Aqabah pertama ialah suku aus dan khazraj hendaklah beriman kepada Allah dan Rasul serta berjanji akan membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.Perjanjian Aqabah kedua pula suku aus dan khazraj memeluk Islam serta mengukuhkan lagi taat setia kepada Nabi Muhammad s.a.w.

zuraidah mat nasir 6AM berkata...

Perjanjian Aqabah ialah perjanjian di antara suku kaum Aus dan Khazraj dgn nabi Muhammad.melalui perjanjian ini kaum Aus dan Khazraj dikehendaki beriman kepada Allah dan Rasulnya.mereka juga perlu membantu Nabi Muhammad dlm memperjuangkan ajaran islam.

FAIZUL 6AH..[PENASYID MUDA] berkata...

PERJANJIAN AQABAH IALAH SATU PERJANJIAN HASIL PERSEFAHAMAN DAN SEBULAT KATA YG TELAH DICAPAI ATARA NABI MUHAMMAD DANN KAUM AUS SERTA KHAZRAJ..DALAM PERJANJIAN INI MEREKA HENDAKLAH BERIMAN KPD ALLAH DAN RASULNYA SERTA BRJANJI UTK MEMBANTU PERJUANGAN NABI MUHAMMAD S.A.W..PERJANJIAN AQABAH YG KEDUA PULA MENGKEHENDAKI AGR KAUM AUS DAN KHAZRAJ MEMELUK ISLAM DAN MENGUKUHKAN TAAT SETIA KPD NABI MUHAMMAD S.A.W

NURUL ATIRAH SHA'ARI 6AM berkata...

Perjanjian Aqabah merupakan perjanjian diantara nabi Muhammad dgn suku kaum Aus dan Khazraj. dalam perjanjian Aqabah 1 mereka berjanji tidak menyekutukan Allah s.w.t. selepas perjanjian Aqabah 1 nabi telah menghantar Mus'ab bin Umayr ke Madinah utk menyebarkan islam dan mengajar ayat2 Al-Quran. pd tahun ke-13 kerasulan nabi, seramai 73 org yang terdiri drpd kaum Aus dan Khazraj telah datang menemui nabi. penemuan ini telah menghasilkan perjanjian Aqabah 2. perjanjian ini juga dipanggil perjanjian peperangan kerana ia menyentuh hal2 peperangan.

Eddy@Arsyavin..6AH berkata...

Perjanjian aqabah 1 melibatkan org aus$khazraj,mereka dikehendaki beriman kpd. Allah s.w.t dan Rasul,mereka berjanji membantu perjuangan Rasulullah s.a.w.Perjanjian aqabah 2 pula..mereka hendaklah memeluk islam dan mengukuhkan taat setia kpd.Rasulullah s.a.w..

NOR HANISAH 6AH berkata...

Perjanjian Aqabah bermaksud perjanjian di antara kaum aus dan khazraj dengan Nabi Muhammad.Perjanjian ini menuntut supaya kaum aus dan khazraj beriman kepada Allah, sentiasa membantu Rasulullah dan berjanji akan mematuhi ajaran Islam.

norhanita binti jalali 6am berkata...

perjanjian aqabah merupakan perjanjian pertama nabi muhammad s.a.w dgn aus dan khazraj yang menyebabkan golongan ini mula mengamalkan akhlak yan baik. berlangsung selama 3 musim haji. terdapat perjanjian aqabah 1 dan 2. menyebabkan islam mula tersebar di madinah.

eton 6as berkata...

Perjanjian Aqabah ialah perjanjian di antara Nabi Muhammad dengan kaum Aus dan Khazraj.Melalui perjanjian ini, kaum Aus dan Khazraj dikehendaki beriman kepada Allah dan Rasulnya. Mereka juga perlu membantu Nabi Muhammad dalam memperjuangkan ajaran Islam.

siti saufiyah sy abdullah - 6AH berkata...

*seramai 10 org Khazraj dan 2 org ansar tlh btemu dgn nabi muhammad saw di al-aqabah. pertemuan ini dikenali sbgai al-aqabah,al-ula atau AQABAH 1..
*mereka tlh mmbuat perjanjian utk tidak menyekutukan Allah, tidak mncuri, tidak berzina, tdk mmbunuh anak2 permpuan, tidak brbohong dan tidak mnderhaka...
*isi kandungan perjanjian b'fokus kpd prkara2 asas dlm islam yg b'kaitan dgn akidah dan syariah. nabi muhammad saw mghantar Mus'ab bin umair ke madinah utk mngjar al-quran dan selok belok islam. pd musim haji berikutnya Mus'ab tlh pulang ke kota makkah b'sama 73 org islam dr madinah yg t'diri dr puak aus dan khazraj...
*seterusnya, pjanjian AL-AQABAH 2 dimeterai dan ia meliputi hal2 peperangan.nabi muhammad saw mlantik ketua dr setiap kaum iaitu 9 org dr khazraj dan 3 org dr aus yg b'peranan sbgai penebar agama islam di madinah....
MEREKA TELAH BJAYA MENJALANKAN MISI DAKWAH......

nur athirah 6AS berkata...

Perjanjian diadakan antara Nabi Muhammad,kaum Khazrah dan Kaum Aus.Perjanjian Aqabah terbahagi kepada 2 iaitu perjanjian aqabah 1 dan perjanjian aqabah 2(Perjanjian Peperangan).Dalam perjanjian aqabah 1,mereka telah berjanji tdk menyekutukan Allah manakala dalam perjanjian aqabah 2 menyentuh tentang peperangan.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.
Boleh saya tahu berapakah bilangan Kaum Khazraj dan Aus dalam perjanjian Aqabah ke-2.
Terima Kasih.

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.