ENJIN CARIAN BAHAN

Sabtu, 25 Oktober 2008

FOKUS STPM 2008 - PENJELAJAHAN DAN PENEROKAAN (TAMADUN DUNIA/ISLAM)

Bandingkan tujuan dan motif penjelajahan dan penerokaan yang dilakukan oleh penjelajah Islam dan Barat.

Pendahuluan ( 3 M )

- Sejarah penjelajahan dan penerokaan orang Islam dimulakan oleh orang Arab Selatan yang pernah meneroka dan menguasai Lautan Hindi.
- Manakala orang Barat dimulakan sejak tamadun Rom hasil daripada penciptaan peta dunia.
- Tokoh pelayaran Islam ialah al-Walid bin Abdul Malik, Ibnu Hawkal dan Ibnu Batutah manakala tokoh pelayaran Barat ialah Marco Polo, Christopher Columbus dan Vasco da Gama.

Isi Jawapan (20 markah)

A). Tujuan Dan Motif Penjelajahan Dan Penerokaan Islam. ( 10 Markah ).

1. Mengukuhkan Politik Islam Hingga Disegani.
Contoh perluasan politik Islam zaman Khulafa al-Rasyidin dan Bani Umaiyah
hingga sebahagian besar Andalusia dikuasai oleh Islam.

2. Kepentingan penyebaran Agama Islam
Usaha para pendakwah untuk menyebarkan Islam ke pelusuk dunia. Contohnya, ke Sumatera, Acheh dan Pasai ( Alam Melayu ) dan Canton ( China ).

3. Peningkatan Ilmu Pengetahuan
Islam menyeru umatnya supaya menuntut ilmu. Melalui penjelajahan dan penerokaan dapat menuntut ilmu ke seluruh dunia dan maju dalam pelbagai bidang ilmu seperti astronomi, geografi, matematik, perubatan dan sebagainya.

4. Perkembangan Perdagangan
Melalui penjelajahan dan penerokaan ke China, Eropah dan Alam Melayu, perkembangan ekonomi berlaku dengan barangan dagangan seperti permaidani, batu permata, kain kapas dan sebagainya.

5. Memakmurkan Bumi Allah.
Menjaga kebaikan dan keadilan dengan tuntutan ajaran Islam.



B). Tujuan Dan Motif Penjelajahan Dan Penerokaan Eropah ( 10 Markah )

1. Penyebaran Agama Kristian
Orang-orang Perancis dan Sepanyol seperti Vasco da Gama telah menyebarkan agama Kristian di Afrika dan Christopher Columbus ke Amerika Selatan.

2. Menambahkan Pengetahuan
- Mengkaji dan menilai perkembangan tamadun di kawasan baru khususnya ilmu pelayaran dan geografi bagi mengetahui teknik pelayaran dan penggunaan kompas bagi pelayaran.

3. Memecahkan Monopoli Perdagangan Orang Islam
- Perdagangan antara Eropah dan Islam telah memaksa orang-orang Eropah membuat penjelajahan dan penerokaan untuk memecahkan monopoli perdagangan Islam. Contohnya, mereka datang ke Alam Melayu untuk memecahkan perdagangan rempah orang-orang Islam

4. Melahirkan Negara Barat Yang Terkemuka dan Disegani.
- Kemenangan dalam peperangan dengan negara yang ditakluki dapat meluaskan jajahan sehingga lahir kuasa yang disegani dan ditakuti.

5. Semangat Mengembara Yang Memotivasikan.
- Hadiah lumayan daripada pemerintah kepada peneroka dan penjelajah untuk meneroka dan menjelajah kaawasan-kawasan baru

6. Mencari Pasaran Baru.
- Perkembangan Revolusi Perindustrian telah mengeluarkan barangan siap yang banyak. Kawasan pemasaran yang baru diperlukan untuk memasarkan barangan tersebut di samping mencari bahan-bahan mentah.

Kesimpulan. ( 2 Markah )

- Secara umumnya, tujuan penjelajahan dan penerokaan Barat dan Islam adalah untuk peningkatan pengetahuan, penyebaran agama dan perdagangan. Namun begitu, tujuan atau motif penjelajahan dan penerokaan yang berlaku pada abad yang ke 15 M telah semakin meluas meliputi aspek perluasan kuasa, tanah jajahan, perkembangan ideologi politik, pasaran dan sebagainya.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Penulisan yang lemah..cam dak spm.. xde kematangan dalam isi dan huraian

Tanpa Nama berkata...

ini adalah cadangan skema.pemarkahan..... jawapan lengkap plajar la buat. Baru tau matang ke tak matang nya, Skema MPM buat lagi ringkas dari ni pun ada. Budak mentah !!!

lilian berkata...

jwpn bkn yg tbaik..

Tanpa Nama berkata...

tq untuk skema permakahn nie.. dapt saya fhm... tq ckgu rasman.. dr pmbhgian markah dh nmpak nie skema jwpn... bkn nye karangan pnuh...bangang juga org tu kn cikgu? he2

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.