ENJIN CARIAN BAHAN

Memuatkan ...

Khamis, 4 September 2008

MERDEKA - SATU ANALISIS ........

Merdeka - satu analisis... bangkrapnya moral anak muda dalam menyambut ramadan

Dilulus terbit pada Wednesday, September 03 @ 06:33:36 MYT oleh SongkokPutih

Komentar Oleh mihnaz

" MALAYSIA baru selesai menyambut ulangtahun kemerdekaan dan seluruh negara tidak terlepas meraikannya. Rentetan darinya hadir RAMADHAN dengan 1000 rahmat dan maghfirah, sayu, seronok, teruja dan rasa syukur di luahkan dengan amalan harian yang menjadi kebiasaan bagi umat ISLAM dengan berpuasa, bertarawih, bertaddarus dan sebagainya.

Bagi penulis kemerdekaan dan kehadiran RAMADHAN tahun ini banyak memberi pengajaran dan peringatan yang berguna untuk dikongsi bersama.

Apa tidaknya tanggal malam kemuncak di ambang kemerdekaan, penulis berada di terminal Darul Makmur, pekan (K) untuk menuju ke destinasi yang belum tiba. Kemeriahan sambutan kemerdekaan dapat dilihat di kawasan sekitar dengan pelbagai aktiviti yang dianjurkan.

"42 pasangan remaja bukan MAHRAM ditangkap berdua-duaan di hotel murahan selepas meraikan malam di ambang keMERDEKAAN sekitar pekan (K) oleh jabatan agama" berita sebuah akhbar tempatan pada keesokan harinya. Antara isi2 berita tersebut ialah keadaan remaja lelaki dan perempuan semasa ditangkap yang TIDAK BERPAKAIAN dan SEPARUH BOGEL serta dalam keadaan MABUK.Semasa ditangkap botol ARAK bersama mereka. Ada juga yang menggunakan taktik memakai telekong sembahyang konon-kononnya baru selesai solat subuh sedangkan si lelaki dalam keadaan separuh bogel dan bersembunyi diatas sebuah almari. Ramai antara mereka adalah golongan PELAJAR.

Cuba kita bayangkan kesan sambutan keMERDEKAAN di seluruh negara???

YA ALLLAHH!!! Apa sudah jadi dengan manusia zaman sekarang, adakah kita memohon BALA dari ALLAH. Golongan pelajar yang akan menggantikan kepimpinan akan datang telah rosak dengan teruk sekali. Siapa patut dipersalahkan? ? Tauke hotel? Penganjur Malam di Ambang Kemerdekaan? Ibu Bapa? Guru? Ulama? Pemimpin? sama2 kita fikirkan adakah kita telah MERDEKA atau telah MERDEKA kah diri kita dalam erti kata sebenarnya?? ?

Matlamat menghalalkan cara adakah itu budaya kita, kini RAMADHAN memasuki hari ke-3. jika kita fikir sejenak, adakah remaja2 yang terjebak dengan gejala tidak bermoral ini menyambut RAMADHAN seperti umat yang lain? Jawapannya ada pada kita.
Kini penulis telah berangkat dari tempat yang dituju untuk mencari redha ILLAHI, terminal darul makmur tetap dengan keteguhannya. Pekan (K) terus dengan aktivitinya seperti juga di tempat2 yang lain. Akan tetapi kesan dari perbuatan manusia yang durjana akan dihitung kelak di hari pembalasan.

Moga ALLAH merahmati kita dalam bulan yang MULIA dan melindungi kita dari azab bencana.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.