ENJIN CARIAN BAHAN

Selasa, 19 Ogos 2008

Guru, pelajar jangan terbabit dalam pilihan raya

KUALA LUMPUR: Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Alimuddin Mohd Dom hari ini mengingatkan guru dan murid jangan terbabit dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh, 26 Ogos ini.

Dalam kenyataannya di sini, beliau berkata Sub Peraturan 21(1), Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib)(Pindaan) 2002, mereka dilarang mengambil bahagian dalam aktiviti politik atau memakai mana-mana lambang sesuatu parti politik, serta tidak boleh membuat sebarang penyata awam yang berat sebelah atas apa-apa isu antara parti politik.

Mereka juga dilarang menerbit dan mengedar buku atau risalah parti politik, terbabit dalam merayu undi dan menjadi ejen pilihan raya bagi mana-mana parti politik.

Katanya murid sekolah turut dilarang terbabit dalam proses itu seperti yang tertakluk dalam Sub Peraturan 7(1), Peraturan-peraturan Pelajaran (Disiplin Sekolah) 1959, Ordinan Pelajaran 1957.

Sementara itu, mengenai isu seorang guru Sekolah Menengah (SM) Telok Panglima Garang yang dilaporkan mengeluarkan kata-kata kesat kepada pelajarnya, Alimuddin berkata, guru berkenaan akan dipindahkan ke sekolah lain dalam masa terdekat.

Katanya kes yang berlaku pada 18 Julai itu juga dianggap telah selesai selepas Jawatankuasa Tatatertib Jabatan Pelajaran Selangor menjalankan siasatan ke atas kes itu. — Bernama

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

yang tak buleh nyer blah pembangkang jer. kalo blah kerajaan pejam mata jer. ada gambar masa penamaan calon, macam budak sekolah jer pakai t-shirt putera ameno.....pe ke benda macam tu ...

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.