ENJIN CARIAN BAHAN

Isnin, 21 Julai 2008

satu petua yang nk dikongsi....

utk mata pelajaran seperti sejarah semestinya memerlukan hafalan yang kuat dan olahan yang baik...tapi sekiranya anda tergolong daripada org yg kurang daya ingatan(short term memory lost) macam saya...hehehhe.. ;) cubalah guna cara ini....insyaallah membantu..apa yang anda perlu buat cubalah cipta analogi...even tak kisah lah if bnda itu org fikir bodoh or mengarut...contoh anda ingat ingat mcm pemikir india mcm kaultiya..apa yang dia buat? macam saya dulu saya lukis gambar org lidi di nota2 ringkas saya untuk terangkan yg dia guna keganasan...lepas tu lukis org dgn ayt tipu2!! utk tanamkan fakta dikepala tentang tipu muslihat...mmg nmpak bdoh dan cm nota bdk tadika tp insyaallah bnda beginilah yg anda akan ingat kmbali di meja peperiksaan...saya dah praktikkan sampai hari ini....cubalah...dan lagi satu ialah anda mesti tahu menggoreng dan buatkan pemeriksa luluh hati dgn esei anda...dia pun sbnarnya tak smua fakta ingat...jadi bermainlah dengan penulisan yang sedap telinga mndengar mata membaca...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tu yg sy kata, cipta cr kita tersendiri. Yg pnting kita leh ingat, dan berkesan.

tp, menggoreng jgn smpi hangus... jangan merapu bukan2 sbb mmg pemeriksa bkn ingt semua. Dia pn manusia biasa. Kalo tak psti pemeriksa jg akan rujuk buku jg..

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.