ENJIN CARIAN BAHAN

Ahad, 27 April 2008

LADAP......

Saya agak sibuk sekarang, tapi saya ambil kesempatan untuk menulis di blog. Hari Jumaat lepas, budak Mas tanya ada apa-apa isu tak, kalau tak ada tak buka . Oh, macam tu ka ?
Masa lalu kat kelas 6 AH, tiga serangkai Azmir, Fendi dan Jamal, takbir bila saya lalu. Bunyi macam main-main, tapi saya faham apa maksudnya ..............heh !
Hari Isnin hingga Rabu saya tak ada di sekolah. Ada mesyuarat Sejarah 1 kat Kangar. Mesyuarat tentang apa...rahsia ! Harap kamu semua studi baik-baik dalam kelas. Masa Sejarah 1 mesti guna untuk baca Sejarah 1. Mesti dan Wajib !!! Buat bacaan teks dan lihat soalan-soalan. Pasti ada manfaat dan kelebihan untuk STPM nanti. Percaya cakap saya.
Hari Sabtu lepas semua guru kena pergi sekolah. Ada LADAP( Latihan Dalam Perkhidmatan ). Sampai pukul 3 petang baru balik. Penat. Tapi dapat ilmu baru. Dengar taklimat dari Pengetua, harapan dan nasihatnya. Ada ceramah dari seorang Peguam Cara yang dijemput. Tentang tatacara pegawai awam dan khusus tentang gangguan seksual....em mesti dengar ! Ceramah yang bagus.
Banyak perkara disentuh. Apa yang boleh dan tidak boleh. Banyak juga menyentuh tentang guru disiplin. Bahaya tugas saya ni.....he he ! Tapi tugas tetap akan diteruskan.....Insyaallah. Saya nak sentuh perkara 457 - unsur khianat. Rupanya kereta saya yang kena calar tu boleh buat laporan polis. Termasuk contengan di dinding yang mempunyai unsur ugutan dan menjatuhkan maruah saya tu juga boleh buat laporan polis . Saya senyum je. Kalau dapat ditangkap, budak yang buat tu gelap masa depan. Saya tak sampai hati, kecuali terlalu melampau!
Dalam hal gangguan seksual, kamu tahu, kalau kes rogol maksimum penjara 20 tahun. Banyak kes sumbang mahram , zina, dadah, cabul , dll berlaku. Sebanyak 1,000 kertas siasatan sebulan terpaksa dihadapi yang melibatkan rata-rata orang Melayu Islam. Dinyatakan juga permohonan untuk keluar agama juga banyak. Orang Melayu nak masuk Kristian. Na'uzubillah.
Nasihat beliau, kita perlu kembali kepada agama, Agama Islam lah. Pegangan agama asas yang kukuh untuk menghidari maksiat.
Tentang perundangan, beliau menyentuh undang-undang di Malaysia bersumberkan undang-undang dari India iaitu Indian Panel Code. Sumber asalnya tentunya dari penjajah British. Cuba kamu nilai secara kritis hal ini dengan apa yang kamu tahu dan belajar dalam Sejarah 1 dan Sejarah 2.
Saya juga nak ucap tahniah kepada rakan-rakan yang dapat HPG RM 1000. Kakak mek Asma, Cikgu Norhayana juga dapat. Ada lapan orang semuanya. Tahniah !! Saya lama dapat dah .....2 kali beb !!
OK, saya nak sambung sedikit lagi kerja saya. Saya mohon mencadang.....( itu dalam parlimen ).

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Saja......

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.