ENJIN CARIAN BAHAN

Khamis, 10 April 2008

Penyakit Malas ? Cikgu Merajuk ? Murid Bercinta ?

Ada beberapa insiden berlaku hari ini.
Pertama, seperti biasa ramai budak menengah rendah yang ponteng dan memonteng kat 'Kolej Perhutanan Malaysia' , Bota. Tak taulah apa nak jadi. Menipu mak bapak dan berpura-pura datang ke sekolah.
Kedua, semasa saya masuk kelas 6 AH, bila nak mula pembentangan, rupanya ' puak-puak' budak laki tu tak siapkan bahan. Saya tenang je. Cuma dah buat perjanjian, jika tak siap bahan, saya akan keluar kelas . Saya masih rasional. Saya bukan merajuk macam budak kecik, atau merajuk macam kome budak sekolah bercinta. Saya tak tau sama ada si Azmir, Fendi dan Jamal serta semua bebudak 6 Hanafi faham mesej yang saya cuba sampaikan. Kabarnya, kata Cikgu Suhana ada beberapa budak 6 Hanafi cari saya lepas tu, tapi kebetulan saya tak ada di bilik guru. Ada hal lain . Yang saya nak awak semua faham, saya nakkan kesungguhan buat kerja. Bukan main-main. Saya tak suka main-main. Saya ada target untuk awak semua. Tapi tiga budak lelaki tu macam tak faham. Tak jumpa saya pun sampailah habis waktu sekolah. Dengarnya tak mau jumpa pun, hinggalah Adnin katanya yang cuba cari saya.
Kalau dalam belajar, tok guru saya selalu pesan, kita kena cari redha guru kita. Kalau tak, ia akan jadi hijab dan tak berkat. Moral ceritanya, dari apa yang berlaku, masih ada yang reti nak hormat guru. Hormat bukan ucap salam je. Buat mudah dan 'cincai'. Tidak menganggap penting tugasan yang diberikan. Suka cari pelbagai alasan. Bahkan orang jenis inilah juga akan cincai dalam pelajaran !!!! Kamu semua juga yang akan kecewa nanti.
Ingat, Janganlah ulangi perkara seperti ini lagi.
Ketiganya, tak lama lepas turun dari kelas 6 AM, saya dikejutkan pula dengan kenyataan seorang guru bahawa ramai budak 6 Atas bercinta. Iye ke ? Atau seekor kerbau membawa lumpur, semua terpalit. Katanya ketiga-tiga kelas pun sama je. Berita ini juga membuatkan saya jadi sakit hati. Saya dah cakap berapi-api dalam kelas tentang perkara ini. Dah terangkan banyak buruk dari baik. Ramai pelajar sebelum ini yang terlibat dengan cinta monyet ini hanyut keputusan STPMnya. Mengecewakan. Takkan kamu nak macam tu juga ? Kata cikgu tu lagi, ramai yang 'dating' diluar sebab pasangan orang luar/bukan pelajar sekolah ini. Ada dating kat pusat Tuntung. Ada dating waktu hujung minggu. Main SMS. Betul ke ??
Jika ya, saya agak kesal. Kamu buang masa sia-sia je . Bukan saya saja yang tak suka perkara ni, malah cikgu lain seperti Cikgu Kamariah pun ada cakap benda yang sama pada budak 6 Atas. Kamu semua akan hanyut dengan perasaan sebab jarang yang boleh control. Takkan kamu tak teringin nak tebus kekecewaan masa SPM dulu ?? Kalau gitu, jangan tempah maut kali kedua. OK, saya akan cari siapa mereka ini. Saya akan tengok dan analisa keputusan peperiksaannya. Jika perlu, bawa jumpa pengetua dan panggil mak ayah. Kalau dah tak nak sekolah betul-betul, suruh kahwin je !!!!!!!!
Apa pun, kepada mereka yang tak ada kaitan dengan apa yang saya bicarakan di atas, saya ucapkan syabas kepada kamu. Teruskan usaha. Kuatkan tekad. Jangan campur aduk dengan perkara tak berguna ni. Tak ada berkatnya. Andalah harapan sekolah.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

PENYOKONG BLOG SEJARAH

PENAFIAN :

Penulis blog tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan, kerugian atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang dicapai daripada mana-mana bahagian dalam laman blog ini. Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster dan/atau Lain-Lain Penulis.